Innsirkling ; Innsirkling 2

av (forfatter), Jan Grønli (oppleser), Lasse Kolsrud (oppleser), Ane Dahl Torp (oppleser), Mai-The Duc (oppleser), Anderz Eide (oppleser), Unn Vibeke Hol (oppleser) og Bernhard Ramstad (oppleser).

Lydbokforl. 2010 Minnekort

David har mista hukommelsen, og i ei avisannonse med foto blir venner og kjende oppfordra til å skrive brev til han for å hjelpe han med å finne tilbake identiteten sin. Forteljingane handlar om avgjerande val, feilslåtte ambisjonar og lengslar. Innsirkling 2 (2010) er ei fortsetting av historia om David. For å spille av innholdet på digikortet kreves en Digispiller

"Innsirkling": David har mistet hukommelsen. En avisannonse oppfordrer nære og bekjente til å skrive brev til ham, for å gi ham minnene tilbake. Brevene gir dem en plutselig anledning til å fortelle om sine egne liv, samtidig som de sirkler inn Davids historie. Fortellingene deres handler om avgjørende valg, feilslåtte ambisjoner og ensomme lengsler i det moderne Norge, mulighetenes land. "Innsirkling 2": Ein roman full av intenst lysande og mørke forteljingar, som nådelaust viser fram avmakta både i de nære relasjonane og i dei kulturelle og samfunnsmessige vilkåra vi ligg under for. Tre nye stemmer skriv til David, set lys på ein annan fase av livet hans og sirklar han ytterlegare inn - samstundes som dei dermed også sirklar inn sine eigne liv.

Forlag Lydbokforl.

Utgivelsesår 2010

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Omtalt sted Namsos

Språk Nynorsk

Tildelt litteraturpris P2-lyttaranes romanpris 2010 Kritikerprisen. Voksen 2007 Brageprisen Skjønnlitteratur 2007

Begynner rett og slett å bli lei av lydbøkene. Fikk et tips om å bare plugge inn i det ene øret når jeg går tur med hunden. Og det har funket bra. Jeg fikk hørt noen lydbøker som jeg antagelig ikke hadde fått med meg på annen måte. Og dette har for meg vært bra i jobben min, at jeg har fått med meg bøker som jeg ellers ikke ville kjenne så godt. Og det har vært på både godt og vondt. Jeg har pint meg gjennom noen lydbøker i bibliotekets tjeneste. Nei, nei, ikke kall meg en helt. Men så plutselig opplever jeg at relativt nylig gjrnnomhørte lydbøker allerede er gått i glemmeboken. Og jeg mener totalt. Husker ingen ting, og hva er da vitsen? I stedet for å være helt,har jeg rett og slett kastet bort tid. Hulk. Så, i hvert fall en pause med lydbøker, og tilbake til å høre bare musikk. Å, som jeg har savnet den. Ikke musikk med hunden, da har jeg ingen mental kontakt med den. Og hva er bedre lyd enn naturens egen?

... han forekom meg å vere av den typen som freista dekke over eit kaotisk indre med eit roleg og sindig ytre, og som utan at han veit det sjølv, overdriv og derfor ender opp med å verke skremmande.

Det var som om dei fleste i det kristne miljøet anstrengte seg for å verke så milde, snille og så fulle av nestekjærleik som mogleg, det var som om dei på død og liv måtte minne kvarandre på kor glade dei var i kvarandre heile tida.

Sjølvmedynk og sentimentalitet var luksus ho aldri hadde hatt råd til å unne seg.