Inn med idiotene, eller hvordan vi lærte å forstå verden

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Pax 2008 Heftet

Forfatteren tilbrakte sin barndom som elev på en spesialskole for autister i New York. I dag jobber han som rådgiver for den britiske regjeringen. I 2002 dro han tilbake til USA for å få kontakt med klassekameratene fra spesialskolen. Av de tre han møtte var en dataingeniør, en jobbet som sykkelbud, en var taleskriver for amerikanske senatorer, mens den siste hadde tatt selvmord. Boka tar opp autisters varierte livserfaring, og gir samtidig ny innsikt i forholdet mellom språk og kommunikasjon på en måte som gjelder oss alle.

Fire år gammel begynte Kamran Nazeer på en spesialskole for autistiske barn i New York. Tjueto år senere bestemmer han seg for å besøke noen av de gamle klassekameratene. Selv er han i jobb som rådgiver for den britiske regjeringen. Hvordan har det gått med de andre? Inn med idiotene er en velskrevet, bevegende og opplysende bok som viser hvor variert autistenes livserfaring er. De er verken idioter eller genier, men mennesker som må jobbe ekstra hardt for å klare å delta i verden.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2008