Gutten, muldvarpen, reven og hesten

av (forfatter), Charlie Mackesy (illustratør) og Kristian Baardsen (oversetter).

Fontini forlag 2020 Innbundet

- Hva har du lyst til å bli når du bli stor? - Snill. Møt fire uvanlige venner: gutten, muldvarpen, reven og hesten - og utforsk verden sammen med dem. En vakker fortelling om vennskap, livsvisdom og håp, skildret med menneskelighet og varme. Boka har allerede blitt en ny barnebok-klassiker i England og USA, og kan beskrives som Ole Brumm møter Den lille prinsen. Oppløftende og inspirerende, dette er en bok du får lyst til å gi til noen du er glad i. Eller bare som en gave til deg selv ... Forfatter er kunstneren Charlie Mackesy og han har illustrert boka med flotte akvareller. Verdens fineste gavebok til både barn og voksne.

Forlag Fontini forlag

Utgivelsesår 2020

Denne boken bør være i alle bokhyller, men aller helst på hvert eneste nattbord. En bok som passer til alle i alle aldre. Livsvisdom.

Fin og underfundig, men jeg fikk kanskje litt i overkant mye "jeg kan også skrive Ole Brumm"-vibber? Kan være illustrasjonene som gjorde det, de er jo ikke så helt ulike de originale illustrasjonene til Milne.

Å spørre om hjelp er ikke det samme som å gi opp, sa hesten. Det er å nekte å gi opp.

Noen ganger hører du bare om alt hatet, men det er mye mer kjærlighet i verden enn du kan forestille deg.

"Hvis man gjør ingenting sammen med venner, gjør man vel ikke ingenting?" sa gutten.
"Nei," sa muldvarpen.

Den største illusjonen sa muldvarpen, er at livet skal være perfekt.

"Hva er meningen med livet, tror du?" spurte gutten. "Å være glad i noen," svarte muldvarpen.

Bøker jeg har lest i 2020.

• "Store panda og Lille drage" av James Norbury
  • "Den vesle dachsen" av Tuva Fellman