Ildfuglen

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (gjendikter).

Omnipax 2006 Innbundet

Fjorten år gammel reiser Mathias fra familien i Tyskland for å gå i tjeneste hos en handelsmann i Hansabyen Bergen. Her møter han en virkelighet han ikke kunne drømt om i sine verste mareritt, der de yngste læreguttene er hakkekyllinger for de eldre. Mathias og de andre settes på den ene prøven verre enn den andre. Uten vennen Simon ville Mathias ha gått til grunne, og de sverger troskap til hverandre. Men Mathias svikter Simon, og det får fatale konsekvenser.

Mathias er fjorten da han reiser fra hjemgården i Tyskland til Bergen for å bli læregutt hos en Hanseatisk handelsmann i fjortenhundretallets Bergen. Det er et hardt og hjerteløst liv, der de yngste læreguttene er hakkekyllinger for de eldre. Bare Simon blir Mathias' venn. Så forelsker Simon seg i en tjenestejente i byen, Jorunn. Mathias føler seg sveket, og blir lurt til å røpe vennens rømningsplaner for å slippe den rituelle prylingen av læregutter. Simon blir derimot straffet så hardt at han nesten dør. Men til slutt kommer han seg løs og får tatt en solid hevn - eller er det et ulykkestilfelle? I hvert fall setter Simon fyr på bryggen, og Mathias ser ham hoppe ut fra toppetasjen med brennende klær - en ildfugl. Da forstår Mathias hva han må gjøre: Han må rømme med Jorunn, ta på seg farskapet til barnet hun venter og ta det ansvaret som Simon døde fra. Men vil Jorunn virkelig ha ham i stedet for? En sterk og nådeløs, men også varm skildring av Hansatidens Bergen.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1400-tallet

Omtalt sted Bergen

Bortsett fra en sjablongaktig slutt var boken av skremmende god litterær kvalitet. Jeg sier skremmende fordi det er sjeldent at barne og ungdomsbøker har det - og når den litterære kvaliteten er god er også bøkene mørkere. Bakteppe for boken er Hanseatene i Bergen og hovedpersonen er en tysk gutt som blir sendt dit fordi han ikke kan arve gården. Historien er enkel nok, men tematikken er overraskende voksen, selv om språket er enkelt. Blant annet omtales ting som: incest, homofili, sjalusi, voldtekt, utnytting av andre, dødsfall. Spesielt det seksuelle perspektivet er overraskende - jeg har aldri før lest en ungdomsbok som omhandler temaet overhode (ser selvfølgelig bort fra faglitteratur, jeg tenker skjønnlitteratur). Det er flere sjablongaktige deler i boken, blant annet måten handelsmannen og elskerinnen har sex på og slutten er allerede nevnt.

• "Flekkmonsteret bygger harefelle" av Vetle Opedal
  • "Kodeord Overlord" av Tor Arve Røssland