Havets dyp

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Omnipax 2003 Innbundet

I snart fire år har Steffi og søsteren Nelli vært i Sverige. Steffi går på skole i Gøteborg, Nelli er fortsatt hos fosterfamilien sin på øya i havet. Steffi lurer på når skal krigen ta slutt, og når hun får se mamma og pappa igjen. Hun var bare tolv da de skiltes på jernbanestasjonen i Wien. Nå er hun seksten, nesten voksen. Hele livet ligger framfor henne. Boken er en frittstående fortsettelse av En øy i havet og Vannliljedammen.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Sverige

Det har skjedd et tidshopp på tre år siden forrige bok, og Steffi er nå blitt 16 år. Det merkes med et tydelig skifte i bøkenes tone. Denne boken, og den fjerde og siste boken i serien, passer best for aldersgruppen 16 år og oppover.

Denne boken tar for seg flere temaer som egner seg for diskusjon. Stikkord: tvil og undring rundt religion, klasseskiller og endringer i det svenske samfunnet, vennskap, tenåringsliv og det første møtet med forventninger fra eldre gutter, tenåringsgraviditet og påfølgende eksteskap.

• "Vannliljedammen" av Annika Thor
  • "En øy i havet" av Annika Thor