Kodeord Overlord

Vigmostad Bjørke 2019 Innbundet

Spiondrama fra spenningsmester - inspirert av en sann historie fra andre verdenskrig

«Hvis agentene fra sikkerhetstjenesten fanger meg nå, er det over. De kommer til å torturere meg til jeg tilstår, før de sleper meg til London og henger meg. Jeg må finne sersjant Jimmy og advare ham!»

Henry drømmer om å bli pilot og kjempe mot tyskerne i luften. Men han er for ung, og da bombene faller over London, blir han evakuert til småbyen Effingham. En stor militærleir bygges opp utenfor byen, og Henry og kameratene blir kjent med sersjant Jimmy og mannskapet hans. Guttene føler seg som ekte soldater når de får høre om hemmelige planer og kodeord. Men en morgen arresteres Henry av MI5 - mistenkt for spionasje.

Kodeord Overlord er en actionfylt historie om en ung gutts liv under andre verdenskrig, om soldater, spionasje og hvordan lekkede kodeord kunne endret verdenshistorien.

Tor Arve Røssland er kjent for å skrive drivende god spenning og har vært nominert til U-prisen fem ganger. I Kodeord Overlord er han inspirert av en sann historie.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241950551

EAN 9788241950551

Genre Agenter og spioner Spenning

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted England

Jeg har begynt å lese barne og ungdomslitteratur igjen. Fordi det er spennende, lærerikt- og viktig. Og fordi jeg ble inspirert av konferansen Se og Les 2020 i Bergen. Nå vet jeg for eksempel at denne boka er midt i blinken for mange i alderen 10-13 år. Spennende bok som jeg ikke skal avsløre for mye av, halve vitsen er å ikke vite hva som skjer her altså. Men handlingen er inspirert av faktiske hendinger i England under 2. verdenskrig. Med unge gutter som viktige aktører. Og kodeord. Bak i boka kan en lese om hva som er fakta og ikke, noe som gjør leseropplevelsen ekstra spennende med tanke på hvordan en forfatter kan bruke historiske fakta og blande inn fiksjon og egne karakterer. Men jeg sier som forfatteren hvis du ikke har lest historien først men går rett til etterordet: «Er du en av dem som hopper til etterordet før du har lest boken? Bla om til første side og opplev dramatikken i historien først, for dette etterordet røper sentrale deler av handlingen.» Og unn dere å lese barne og ungdomslitteratur innimellom, folkens! Viktig å kunne dele gode leseropplevelser med de unge.

Hadde så store forhåpninger til denne fordi så mange andre av bøkene hans har vært drivende spennende. Trenger påfyll til klassesett som også kan fenge guttene våre, men det blir neppe denne. Mye å tenke på, men litt stillfaren og for en mer moden leser enn den jeg hadde i tankene.

Hvorfor blir 13 år gamle Henry forhørt av MI5 mistenkt for spionasje for nazistene?

Det er 2.verdenskrig, og Henry er evakuert fra London etter bombingen av byen. Nå er han og hundrevis av andre barn og ungdom innkvartert hos familier på landsbygda. Her blir han og vennene hans kjent med soldatene i en militærleir. Henry lærer om livet til soldatene, og de forteller også om strategier og planer som er hemmeligstemplet …

Actionfylt spenning basert på en sann historie. Engasjerende om vennskap og lojalitet. Lærerikt om krigsplaner, kodeord og spionasje.

Troverdig og spennende fortelling fra evakueringa av Londonbarn under andre verdenskrig. Fortelleren lar det bli alvor, en slipper ikke unna pga alder om en mistenkes for spionasje, nei! Samtidig skildres ungenes savn av foreldre og dagliglivet på en god måte. At det hele bygger på en sann historie (og at det redegjøres for hva som er hva i etterordet), trekker på ingen måte ned.

• "Henrik flytter" av Emilie Christensen
  • "Min vidunderlige død" av Jenny Jägerfeld