Ikke en flue fortred

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Humanist forlag 2005 Innbundet

Forfatteren følger rettsakene etter borgerkrigen i Jugoslavia, og tegner et bilde av flere av krigsforbryterne, blant andre Slobodan Milosevic. Vi får også se massakren i Srebrenica gjennom øynene til en motvillig bosnisk soldat, som har valget mellom å ta liv eller bli drept selv. Forfatteren ønsker å finne ut hva slags mennesker som begikk krigsforbrytelser. Hvem var de? Var de vanlige mennesker som deg og meg, eller var de monstre?

Historien om Jugoslavia har ingen lykkelig slutt og landet gikk i oppløsning i en grusom og blodig krig. Overgrep, brutale henrettelser og folkemord er kjennetegn for denne krigen, og mange av forbryterne er senere stilt for retten og dømt i krigsforbryterdomstolen i Haag. Slavenka Drakulic fulgte rettssakene og tegner et bilde av flere av krigsforbryterne, blant andre Slobodan Milo.evic, tidligere president i Serbia. Vi får også se massakren i Srebrenica gjennom øynene til en motvillig bosnisk soldat som har valget mellom å ta liv eller bli drept selv. Drakulic stiller ubehagelige spørsmål og skildrer med innlevelse og kunnskap hvordan tilsynelatende vanlige menn og kvinner bidro til folkemord, tortur og henrettelser under denne krigen. Hvordan kunne dette skje? Har vi med monstre, eller vanlige mennesker å gjøre?

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788292622056

EAN 9788292622056

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Jugoslavia

• "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Historien om fru Berg - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Elskeren" av Marguerite Duras