Ikke en flue fortred

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Humanist forlag 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Det var en gang et vakkert land i Europa, som het Jugoslavia. Folket der tilhørte seks forskjellige nasjoner, de hadde tre forskjellige religioner og snakket seks forskjellige språk. De var kroater, serbere, slovenere, makedonere, montenegrinere og muslimer, men likevel arbeidet de sammen, gikk på skole sammen, giftet seg med hverandre og levde ganske harmonisk i 45 år.

Dette er ikke et eventyr, og historien om dette vakre landet har ingen lykkelig slutt. Jugoslavia gikk i oppløsning i en grusom og blodig krig. Overgrep, brutale henrettelser og folkemord kjennetegner denne krigen, og mange av forbryterne er senere stilt for retten og dømt i krigsforbryterdomstolen i Haag.

Slavenka Drakuli? fulgte rettssakene og tegner et bilde av flere av krigsforbryterne, blant andre Slobodan Milo.evi?, tidligere president i Serbia. Vi får også se massakren i Srebrenica gjennom øynene til en motvillig bosnisk soldat som har valget mellom å ta liv eller bli drept selv. Drakuli? stiller ubehagelige spørsmål og skildrer med innlevelse og kunnskap hvordan tilsynelatende vanlige menn og kvinner bidro til folkemord, tortur og henrettelser under denne krigen. Hvordan kunne dette skje? Har vi med monstre, eller vanlige mennesker å gjøre?

Forlag Humanist forlag

Omtalt sted Jugoslavia

• "Tørk aldri tårer uten hansker - 1. Kjærligheten" av Jonas Gardell
  • "Dødevaskeren" av Sara Omar
  • "Sluk - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Historien om fru Berg - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Elskeren" av Marguerite Duras