Ideologi og terror

totalitære ideer og regimer

av (redaktør), Bernt Hagtvet (redaktør) og Bjørn Arne Steine (redaktør).

Dreyers forlag 2011 Heftet

Boka tar for seg temaet totalitarisme og redegjør for nyere forskning om totalitære bevegelser, ideologier og regimer. Har litteraturliste.

Hva er det som utgjør det totalitæres tiltrekningskraft og appell? Hvilket eller hvilke behov var og er det totalitære et svar på? Til tross for terror og grenseløs vold har de totalitære ideologiene fått helhjertet oppslutning fra millioner av mennesker. Hvordan kan vi forstå at disse ideologiene, regimene og bevegelsene ble oppfattet som en løsning på deres problem, behov og lengsler? Denne boka er en introduksjon til temaet totalitarisme, et begrep som kom i bruk på 1920- og 30-tallet for å fange inn sentrale fellestrekk mellom Lenins og Stalins Sovjetunionen, Mussolinis Italia og Hitlers Tyskland. Senere har også islamisme blitt analysert ved bruk av totalitarismeteorier. Boka gir en samlende fremstilling av hovedsynspunkter i nyere forskning om totalitære bevegelser, ideologier og regimer.

Forlag Dreyers forlag

Artikkelsamling om totalitære politiske systemer med hovedvekt på ideologi. Her står det mye interessant om fascisme, nasjonalsosialisme og islamisme. Kommunismen, som vel må sies å være den mest idealtypiske totalitarismevarianten nevnes dessverre nesten bare i forbifarten, og i mine øyne hører ikke islamismen helt hjemme i dette selskapet. Sørensens, Griffins og Kjøstvedts bidrag er de mest interessante.

Hva de totalitære ideologiene tar sikte på, er derfor ikke omformingen av den ytre verden [...] men omkalfatringen av selve den menneskelige naturen [...].

Det spørsmål Conquest søker svar på i sin vektlegning av mind-slaughter, er i sin essens det samme som førti år tidligere drev Hannah Arendt i hennes klassiske Orgins of Totalitarism (1951).
Hun spurte: Hvordan kan man forklare de totalitære massebevegelsenes politiske, psykologiske og sosiale tiltrekningskraft? Deres ubestridelige evne til å få folk til å fascineres; til å drepe (ofte med den mest uforstyrrede samvittighet); til å oppgi egen tenke-evne; til konformitet og hos så mange til å suspendere normale moralske reflekser?

Akkurat som tyranniet er avhengig av frykt og rettsstaten av positiv lov, behøver et totalitært styre terror for å legge til rette for «historiens lover» eller «naturens» gjennombrudd. Det er derfor terroren ikke mister sin funksjon selv etter at motstanden er brutt ned. I stedet tjener den elimineringen av den ideologisk definerte «objektive fienden». Den ble perfeksjonert i konsentrasjonsleirene, som ikke bare tjente til å isolere og utrydde, men også som grunnlag for å eksperimentere med mennesket totale kontrollerbarhet.

Det er i denne sammenheng at Conquest minner om Søren Kierkegaards ord om våre farligste mentale feilkoblinger: latskap og utålmodighet. Latskapen gjør at så mange legger seg til hvile i de mentale korsetter som ideologiene byr på. De totale ideologiene er gigantiske forenklinger, destillasjoner av en innfløkt virkelighet. Formålet er klart: Den sammenpressing av virkelighetsfortolkningene de utrykker, skal gjøre kollektiv handling enklere.

Denne forfatter mener at stalinismens forbrytelser antakelig er århundrets mest underbelyste masseudåd, ikke minst fordi disse forbrytelsene aldri har vært gjenstand for noen gjennomgripende offisiell bearbeiding i dagens Russland.

• "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Brev til ein ung diktar" av Rainer Maria Rilke
  • "Moralens genealogi - et stridsskrift" av Friedrich Nietzsche