Hyper

en beretning om uro

Damm 2006 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boka handler om ei ung jente med diagnosen AD/HD. Vi følger henne fra tidlig barndom på 1970-tallet, gjennom en kaotisk ungdom og på hodet inn i voksenlivet på evig jakt etter likevekt og kontroll. Boka er en intens og personlig historie om å leve med uro, og om å finne strategier for å holde den i sjakk og gi den retning. Handlingen er basert på forfatterens selvopplevde erfaringer med hyperaktivitet.

Pernille Dysthe forteller en intens og personlig historie om å leve med en indre uro - og om å finne strategier for å holde den under kontroll og gi den retning. I uroen ligger en vilje som er ukuelig, og en sårbarhet som ikke kjenner grenser. Suget etter ro og forutsigbarhet er like stort som suget etter action og avledning fra kjedsommeligheten. Dysthe skildrer hvordan livet vingler mellom disse ytterpunktene fra barndom og videre inn i voksen alder. Samtidig er Hyper et oppgjør med vårt samfunns ønske om å kategorisere eller diagnostisere alle som ikke stilltiende føyer seg inn i rekke. Det gjør Pernille Dysthes skildring til et tankevekkende og viktig innlegg i debattten om ADHD.

Hyper er Pernille Dysthes første bok. Til daglig arbeider hun som journalist i månedsmagasinet HENNE.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204127952

EAN 9788204127952

Genre Personlige beretninger

Festlig bok. Ikke lest mye enda, men den ser ut til å være bra=)

Å skulle holde fasaden i sjakk på utsiden og uroen i sjakk på innsiden, gir sjelden hjernen frikvarter.

Uroen er en dyktig ressigør. Den finner spenning der du ikke tenker på å lete.

Mange får problemer, nettopp fordi de faller utenfor. De føler seg utstøtt. Annerledes. På grunn av omverdenens reaksjoner. Hvis de heller får en opplevelse av å være likeverdige, av å høre til, bli inkludert og at de faktisk har ressurser som faktisk kan være nyttige for et samfunn, da er det håp for dem. I motsatt fall forvitrer selvbildet. Og så kan det oppstå tilleggsvansker som depresjon, spiseforstyrrelser, rusproblematikk, kriminalitet. You name it.

Navnet skjemmer ingen, men man kan skjemme sitt navn.

Sand skal lære oss algebra. For meg går det heller algedårlig.

Jeg leste 199 bøker i 2012.
Her er mine favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

• "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Selvfølelsen" av Guro Øiestad
  • "Sjarmør og tyrann - et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl
  • "Fra ingen til en - ut av autismens verden" av Donna Williams
  • "Baller av stål, hjerte av gull" av Karine Haaland
  • "Den ville ungen" av Barbro Lindgren
  • "Våre venner menneskene" av Karine Haaland
  • "Karin og Kareem - roman" av Mattis Øybø
  • "Fly! sa Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Aldri mer alene" av Paal-André Grinderud
  • "Askepotts søster og andre oppbyggelige fortellinger" av Joanna Rubin Dranger
  • "Livet etter skuddene - historien om da pappa drepte mamma" av Liselotte Haugsnes