Hyper

en beretning om uro

Damm 2007 Heftet

Boka handler om ei ung jente med diagnosen AD/HD. Vi følger henne fra tidlig barndom på 1970-tallet, gjennom en kaotisk ungdom og på hodet inn i voksenlivet på evig jakt etter likevekt og kontroll. Boka er en intens og personlig historie om å leve med uro, og om å finne strategier for å holde den i sjakk og gi den retning. Handlingen er basert på forfatterens selvopplevde erfaringer med hyperaktivitet.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204137302

EAN 9788204137302

Genre Personlige beretninger

Festlig bok. Ikke lest mye enda, men den ser ut til å være bra=)

Å skulle holde fasaden i sjakk på utsiden og uroen i sjakk på innsiden, gir sjelden hjernen frikvarter.

Mange får problemer, nettopp fordi de faller utenfor. De føler seg utstøtt. Annerledes. På grunn av omverdenens reaksjoner. Hvis de heller får en opplevelse av å være likeverdige, av å høre til, bli inkludert og at de faktisk har ressurser som faktisk kan være nyttige for et samfunn, da er det håp for dem. I motsatt fall forvitrer selvbildet. Og så kan det oppstå tilleggsvansker som depresjon, spiseforstyrrelser, rusproblematikk, kriminalitet. You name it.

Uroen er en dyktig ressigør. Den finner spenning der du ikke tenker på å lete.

Navnet skjemmer ingen, men man kan skjemme sitt navn.

Sand skal lære oss algebra. For meg går det heller algedårlig.

Jeg leste 199 bøker i 2012.
Her er mine favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

• "Effekt - falske smil og ekte ørefiker" av Heidi Ihlen
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Kunsten å feike arabisk - ei forteljing om autisme" av Lina Liman
  • "ADHD - en håndbok for voksne med ADHD" av Sverre Hoem
  • "Sjarmør og tyrann - et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl
  • "Trange rom og åpne plasser - hjelp til mestring av angst, panikk og fobier" av Torkil Berge
  • "Alene naken - hvorfor er vi redd for å være oss selv?" av Tormod Huseby
  • "Askepotts søster og andre oppbyggelige fortellinger" av Joanna Rubin Dranger
  • "Våre venner menneskene" av Karine Haaland
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Fra ingen til en - ut av autismens verden" av Donna Williams