Hvor gammel blir en bølge?

av (forfatter) og Malgorzata Piotrowska (illustratør).

Gyldendal Tiden 2001 Innbundet

Benjamin er syk. Så syk at han skal dø. Det vet alle Benjamin selv, vennen hans, mamma og pappa, hele klassen og alle andre Benjamin kjenner.

Klok og vakker bok om døden. Benjamin skal dø, det vet alle; Benjamin selv, foreldrene, bestevennen Torkild, klassekameratene, kort sagt alle rundt ham. Og nå dreier livet seg om det å gjøre den siste tiden Benjamin har igjen å leve så god som mulig. Eli Rygg har skrevet en rørende klok og varm, men samtidig nøktern og lite sentimental bok om et tema de fleste av oss slett ikke klarer å tenke på engang. Det finnes ikke slike bøker om døden for barn, det er svært sjelden vi er med på at et barn dør slik som her. "Hvor gammel blir en bølge?" er både en god og en vond bok å lese, en bok å snakke sammen og å gråte sammen om. Eli Rygg har vært en støtteperson for flere barn gjennom den siste tiden de levde, og hovedpersonen, Benjamin, er sammensatt av mange av de barna hun har møtt på denne måten.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205279940

EAN 9788205279940

Barnebøker som håndterer temaet døden. Denne er på ingen måte i prioritert rekkefølge. Alle bøkene er fine på sin måte, dette er bare en oppramsing. Jeg vil legge til bøker fortløpende.

• "Koppen med skår i - en bok om skilsmisse" av Eli Rygg
  • "Jeg sa ikke kom inn" av Eli Rygg