Alle døde små dyr

av (forfatter), Eva Eriksson (illustratør) og Øystein Rosse (oversetter).

Damm 2006 Innbundet

Verden er full av døde dyr, sier Ester. I hver busk ligger en fugl, en sommerfugl eller en mus, og noen må være snille å ta seg av dem. Dette blir opptakten til firmaet begravelser AS, som skal hjelpe alle de stakkars døde dyrene som bare ligger på bakken. En bok om lek og alvor, liv og død.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204123572

EAN 9788204123572

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Barnebøker som håndterer temaet døden. Denne er på ingen måte i prioritert rekkefølge. Alle bøkene er fine på sin måte, dette er bare en oppramsing. Jeg vil legge til bøker fortløpende.

• "Still deg i kø!" av Kristin Roskifte
  • "Det æ'kke lov å grine hvis det ikke er blod" av Rita Løvseth Sandnes