And, døden og tulipanen

av (forfatter), Wolf Erlbruch (illustratør) og Johann Grip (oversetter).

Heinesen forlag 2007 Innbundet

En dag møter And Døden. Døden sier han holder seg i nærheten, bare i tilfelle noe skal skje med And. De to blir etter hvert venner, men en dag begynner And å fryse.

And, Døden og tulipanen handler om And, som plutselig får en merkelig følelse: "Jeg holder meg i nærheten av deg så lenge du lever - bare for sikkerhets skyld," sa Døden. "For sikkerhets skyld?" spurte And. "Ja, hvis det nå skulle skje noe med deg. En kraftig forkjølelse, en ulykke - man vet jo aldri hva som kan skje." Møtet med Døden forandrer Ands forhold til det å dø. For Døden er faktisk riktig vennlig - og pen, hvis man glemmer hvem han er. Og slik And kan varme Døden når han fryser, kan Døden hjelpe And i den aller siste kulden. Den store, tyske bildebokskunstneren Wolf Erlbruch har også tidligere behandlet tabuemner i sine illustrasjoner. Den mest kjente av bøkene hans er Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans med tekst av Werner Holzwarth. I denne nye bildeboken står Erlbruch selv for både tekst og bilder, og boken er rost opp i skyene av kritikere verden over for sin enkelhet, varsomhet og humor. . Wolf Erlbruch er født i 1948. Han er professor i arkitektur, design og kunst ved Bergische Universität i Wuppertal. Wolf Erlbruch har vunnet flere priser, senest i 2006 da han fikk H.C. Andersen-prisen for sine samlede verker.

Forlag Heinesen forlag

Utgivelsesår 2007

Barnebøker som håndterer temaet døden. Denne er på ingen måte i prioritert rekkefølge. Alle bøkene er fine på sin måte, dette er bare en oppramsing. Jeg vil legge til bøker fortløpende.

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

• "Det store spørsmålet" av Wolf Erlbruch
  • "Snøhvit" av Jacob Grimm