Hvis angsten bare kunne trylles bort

en beretning om hverdag med angst

Ganesa forl. 2006 Heftet

Forfatteren forteller om hvordan angsten brått og uventet kom inn i livet hennes. Boka gir et bilde av mange års kamp for å klare å leve med denne sykdommen ingen kan se. Hun formidler at om angsten ikke kan trylles bort går det likevel an å leve med den. Hun forteller også om andre mennesker med angst og deres måter å takle sykdommen på.

En dag klarer fembarnsmoren og journalisten Bente Wemunstad ikke lenger å arbeide utenfor hjemmet, følge opp sine barn og leve et vanlig liv. Hverdagen domineres av angst, depresjon og en fortvilt kamp om hjelp. Piller, terapi, grupper, alt prøves, men det finnes ingen enkel trylleformel som tryller bort angsten. Bente innser at hun må gjøre den største innsatsen selv, og hun klarer til slutt å finne veien ut av angsten. Hun forteller også om andre mennesker med angst og deres måter å takle sykdommen. Svært mange bærer på tanker, følelser og reaksjoner som henne - og permanent dårlig samvittighet for å svikte andre, særlig barna. Boka er en nærgående og personlig beretning som likevel angår mange. Tankevekkende og gripende skildringer framstår side om side med mulige løsninger på de praktiske og følelsesmessige problemer lidelsen skaper i hverdagen.

Forlag Ganesa forl.

• "Vinterjenter" av Laurie Halse Anderson
  • "Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve" av Ann Heberlein
  • "Unyttig som en rose" av Arnhild Lauveng
  • "Livet - illustrert" av Lisa Aisato
  • "Lykkeprosjektet - hvordan finne lykken i hverdagen og få et bedre liv" av Gretchen Rubin
  • "Mysteriet mamma" av Trude Lorentzen