Hva nå?

min reise i Storbritannia i en brexit-tid

Pitch forlag 2017 Innbundet

Det er en rekke motsetninger blant dem som stemte: Ung mot gammel, kvinne mot mann, by mot land, rik mot fattig. Brexit-resultatet er blitt tolket som en protest mot eliten. Var det det? Var det de samme kreftene som gjorde Donald Trump til president i USA, som fikk britene til å stemme nei? Var det frykt - for eksempel frykt for innvandring - som drev nei-folkene? En frykt som også kommer til uttrykk her i Norge? Eller var det helt andre forhold som fikk Brexit-folkene til å stemme nei?
Journalist Annette Groth har reist gjennom hele Storbritannia med disse spørsmålene og mange flere i bagasjen. Hun har intervjuet alt fra finansmenn i London til gutta på puben i Bedford. Resultatet er blitt en engasjerende, spennende og informativ bok - om vår tid og vår historie.
Annette Groth (f. 1952) er en erfaren journalist. Hun var blant annet NRKs korrespondent i London fra 1991 til 2000 og korrespondent i Washington, D.C. fra 2007 til 2009. Fra 2010 til 2014 ledet hun Urix sammen med Christian Borch. Hun har tidligere utgitt Nord-Irland. Den vanskelige veien (1998) og Det finnes ikke fremmede, bare venner du ikke har møtt: historier fra den irske øya (2001).

Forlag Pitch forlag

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Storbritannia

Jeg har alltid vært stor fan av Annette Groth. Hun har skrevet boken "Hva nå? Min reise i Storbritannia i en Brexit - tid". Dette er en lettlest bok der Annette Groth forklarer hvordan Storbritannia er splittet i sitt syn på Brexit og hvorfor resultatet ble som det ble. På en interessant og lett forståelig måte presenterer hun politikerne i de ulike landene og de som stod bak Brexit. Hun har også intervjuet/snakket med vanlig folk på bygda, på puben og i gata om hva de tenker rundt brexit-spørsmålet. Noen er bekymret for fremtiden, mens andre er lettet. Anbefales for alle som er glad i Storbritannia og for de som er interessert i politikk.

Groth reiser rundt i Storbritania og snakker med mennesker. Gjennom samtaler får hun frem stemningen på ja og nei siden etter folkeavstemningen i 2016. Sammen med beskrivelser av de ulike delene av kongedømmet; Irland, Wales, Skottland og England, samt sentrale politikere, har hun skrevet en svært leseverdig og interessant bok.

Veldig mange av [fattige folk] stemte Leave. Når hun spør dem hvorfor, ramser de opp alt de synes er galt i samfunnet. Folk ser etter noen å skylde på fordi de har det vanskelig.

Men hvordan skal Storbritannia greie seg utenfor EU?
Spørsmålet utløser lange forklaringer fra Hopkins. - Avtaler, avtaler, avtaler, sier han. - Tosidige, multilaterale - med løsere tilknytning til EU.
For eksempel en EØS-avtale, slik som Norge?*
- Å nei, nei. Absolutt ikke. Hvorfor har dere den i Norge, forresten? Dere har alt dere trenger. Nei, løsere avtaler, med et åpent sinn i forhold til hvem vi samarbeider med.

De rike klarer seg alltid, de kan kjøpe seg ut av problemet...

I parlamentet i Westminster er det en liten, politisk klasse. De er farlig like, mange av dem, med bakgrunn fra kostskolen Eton og universitetene i Oxford eller Cambridge. Noen ganger luer man jo på om disse menneskene forstår alvoret i de beslutningene de tar. Eller om de bare ser politikerlivet som en slags hyggelig beskjeftigelse.

Hvordan er det mulig å gjøre noe slikt mot landet sitt - å sette igang en slik folkeavstemning om et så stort spørsmål uten å ha klare alternativer for veien fremover, og uten å vite hvem som har nytte av dette?

• "Å leve med Shakespeare - essays" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Vippepunktet - hvordan små ting kan gjøre en stor forskjell" av Malcolm Gladwell
  • "D-dagen - slaget om Normandie" av Antony Beevor
  • "Homo deus - en kort historie om i morgen" av Yuval Noah Harari
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Trærnes hemmelige liv - skogen i bilder" av Peter Wohlleben
  • "Året - roman" av Tomas Espedal
  • "Mine gleders by - London gjennom 2000 år" av Richard Herrmann
  • "Berlin - nederlaget 1945" av Antony Beevor
  • "The Hills - roman" av Matias Faldbakken
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Født til å løpe - jakten på løpingens hemmelighet" av Christopher McDougall