Hva er galt med islam?

en oppfordring til ærlighet og forandring

av (forfatter), Stian Bromark (oversetter) og Marit O. Bromark (oversetter).

Cappelen 2005 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (3 terningkast.)

36 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

"Ja, jeg snakker uten omsvøp. Dere får bare venne dere til det. I dette brevet stiller jeg de spørsmålene vi ikke lenger kan unngå. Hvorfor blir vi alle holdt som gisler av det som skjer mellom palestinerne og israelerne? Hva handler det gjenstridige antisemittiske innslaget i islam om? Hvem er det egentlig som koloniserer muslimene – Amerika eller Arabia? Hvorfor kaster vi bort talentene til kvinnene, halvparten av Guds skapninger? Hvordan kan vi være så sikre på at homofile fortjener å bli utstøtt – eller dø – når Koranen slår fast at alt Gud har skapt er ”fullkomment”? Koranen sier selvfølgelig mer enn det, men hvordan kan vi forsvare en bokstavelig lesning av Koranen når den er så selvmotsigende og tvetydig? Får du hjerteinfarkt nå? Bli fort ferdig med det. For hvis ikke vi taler de islamske imperialistene imot, er det disse folka som vil stjele showet." Med en direkte, provoserende og personlig stemme setter Irshad Manji ord på muslimers utfordringer i dag. Forfatteren tar utgangspunkt i egne opplevelser som praktiserende muslim i Vesten, som da hun tok med seg sin første kjæreste hjem. En jente. Hva er galt med islam? er en eksistensielt begrunnet debattbok, en polemisk selvbiografi, en bok om hvordan en ung kvinne skaper seg en identitet i skjæringspunktet mellom islam og Vesten. Den er solgt til over 20 land og er en internasjonal bestselger. Les utdrag fra boken [pdf]

Bokdetaljer

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

Format Innbundet

ISBN13 9788202239107

EAN 9788202239107

Genre Personlige beretninger

Språk Bokmål

Sider 236

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 2 0 0 1 0

Bokomtaler

Irshad Manji er en frisk vind, et opplyst og kreativt menneske fra den muslimske verden, hun er en av flere nytenkende og kreative muslimer som mener at det skal kunne gå an å reformere islam.
Hun skrev denne boka etter terrorhandlingene 11.september 2001.
Hun stiller mange gode og direkte spørsmål om islam i denne boka. Spørsmålene stiller hun til alle trosfeller. Hun vil at alle muslimer skal stille kritiske spørsmål til sin egen tro. Hun oppdaget tidlig at (bokstav)troende muslimer ofte var styrt av frykt, tvangstanker og tvangshandlinger, og levde i undertrykkende muslimske miljøer.

Selv stilte Irshad Manji allerede så mange kritiske spørsmål den gangen hun som ungdom gikk på koranskole, at hun ble kastet ut derfra - for alltid ... For på en koranskole, selv i Canada, skal man ikke stille kritiske spørsmål til den islamske tro ...
Hvorfor er det slik at så mange muslimer alltid skylder på alle andre for det som er galt med islam?
Hun mener at muslimene selv må ta ansvar for det som har gått galt i den muslimske verden (og når muslimene bosetter seg i vestlige land), og alt som fortsatt går galt. Hun utfordrer hele den muslimske verden til å begynne å tenke selv, uten å følge islam og koranen slavisk og bokstavtro. Hvorfor kommer det hele tida så mange bortforklaringer og løgner når terror blir utført i islams navn?

Hun holder fortsatt fast på troen hun vokste opp med, men under tvil.
Som hun skriver mot slutten av boka:
Greier vi å bryte ut av våre ritualer og bruke fantasien til å befri muslimer fra frykt, sult og analfabetisme verden over? Greier vi å kvitte oss med overtroen om at vi ikke kan utfordre Koranen? Vi krenker ikke noe annet enn totalitær stammetenkning når vi spør hvor versene kommer fra, hvorfor de er selvmotsigende og hvordan de kan tolkes annerledes. Hvis jeg tar feil i min analyse, kan da du forklare hvorfor ingen annen religion i Guds navn produserer like mange terrorister og menneskerettighetsbrudd? Og greier du å gjøre det uten å peke på alle andre enn muslimene?
Forslag kan sendes til www.muslim-refusnik.com. Jeg ser fram til en ærlig diskusjon.

Deres trofaste (en stund til),
Irshad

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Dersom du ikke er forberedt på å høre ideer som ikke er dine egne og som du kanskje er uenig i, har du ingenting å gjøre ved en høyere utdannelsesinstitusjon.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Mennesker i Vesten bøyer seg i støvet for multikulturalismen, og vi oppfører oss som om alt er helt greit. Vi mener det er en styrke at vi er villige til å tilpasse oss, og vi betrakter det til og med som en form for kulturell overlegenhet (selv om de færreste av oss vil innrømme det). Men fundamentistene betrakter det som en svakhet. De mener de svake fortjener å bli beseiret. Paradoksalt nok: Jo mer vi forsøker å tilfredsstille dem, jo mer vokser deres avsky for vår "svakhet". Det store paradokset er at vi, for å forsvare det mangfoldige, er nødt til å bli mindre tolerante. I det minste må vi bli mer på vakt.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Daglig dør i gjennomsnitt to kvinner i Pakistan på grunn av "æresdrap", som regel med Allahs navn på mordernes lepper. I Malaysia kan ikke en muslimsk kvinne reise noen steder uten en mann som ledsager. Muslimske kjeltringer lurer små gutter inn i slaveri i Mali og Mauritania. I Sudan er det den islamske militsen som står for slaveriet. Kristne hjelpearbeidere har blitt drept med kaldt blod i Jemen og Jordan. I Bangladesh har kunstnere som kjemper for etniske minoriteters rettigheter blitt kastet i fengsel eller blitt fordrevet fra landet. Alt er dokumentert.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

De fleste av oss er ikke muslimer fordi vi har et bevisst forhold til det, men fordi vi er født slik. Det er "den vi er".
[...]
Å gå i moskeen ville muligens gjort at jeg fortsatt kunne beholde min muslimske identitet, men det forpliktet meg også til å ofre den andre like hellige delen av min identitet: tenkeren.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg håper brikkene har begynt å falle på plass for deg. Det gjorde de for meg. Gradvis forsto jeg hvordan islam ble en trangsynt, ofte hatefull religion. Hvis du kombinerer et forbud mot å tenke selv med en lang tradisjon for å diskriminere, hva får du da? Du får etteraping, og du får intoleranse. Og du får først og fremst etteraping av intoleranse.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Minner og meninger 1" av Kåre Willoch
  • "Sponheim - uautorisert" av Olav Garvik
  • "Fanget i Iran" av Maryam Rostampour
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "På sporet av deg selv - håndbok i slektsforskning" av Tore Strømøy
  • "Agent Storm - på innsiden av Al-Qaida" av Morten Storm
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "Rasenes oppfinnelse - rasetenkningens historie" av Torgeir Skorgen
  • "Hundre filosofer - verdens største tenkere" av Peter J. King
  • "Hva er sosiologi" av Pål Repstad
  • "Hva er islam" av Kari Vogt
  • "Religionsleksikon - religion og religiøse bevegelser i vår tid" av Per Kværne
Alle bokanbefalinger for dette verket