Hitler

overmot og nederlag

en biografi

av (forfatter) og Carsten Carlsen (gjendikter).

Historie & kultur 2008 Innbundet

Hva tenkte Adolf Hitler da han gikk til krig mot andre land og startet massemordet på jødene? Og hvordan kunne det skje at en agitator fra Münchens ølhaller ble tyskernes selvsentrerte Führer med eneveldig makt, drevet frem av sin drøm om verdensherredømme? Denne biografien følger Hitler, fra hans barndom til han tok sitt eget liv i førerbunkeren i Berlin. Har kilder og personregister.

Dette er Ian Kershaws nye, spennende biografi om Adolf Hitlers liv - fra fødsel til selvmordet i førerbunkeren i Berlin i 1945. Hvem var despoten som skapte verdenshistoriens verste blodbad? Hvorledes kom han til makten? Hva tenkte han da han gikk til krig mot andre land og startet massemordet på jødene? Hvorledes kunne det skje at denne agitatoren fra Münchens ølhaller ble tyskernes egosentriske führer med eneveldig makt - drevet fram av en drøm om å bli hele verdens hersker? Ian Kershaw er idag anerkjent som verdens fremste ekspert på Adolf Hitler og Det tredje rike. Det er nå 25 år siden den siste, omfattende Hitler-biografi utkom her på norsk. Kershaws bok er på 1000 sider. Den inneholder dessuten 150 bilder og flere kart. Ian Kershaw er idag anerkjent som verdens fremste ekspert på Adolf Hitler og Det tredje rike. I denne omfattende, nye biografien kommer vi tett på Hitler og hans tankeverden. Kershaw har i årevis samlet materiale om Hitler fra et uttall arkiver og andre kilder. Stadig kaster nytt arkivmateriale mer lys over fenomenet Adolf Hitler. Ian Kershaw har siden 1989 vært professor i moderne historie ved University of Sheffield. Han er medlem av The British Academy, The Royal Historical Society, Wissenschaftskolleg zu Berlin og av Alexander von Humboldt-Stiftung i Bonn. Professor Ian Kershaw har vært rådgiver for BBC. Kershaw har skrevet flere bøker. Hans store tobindsverk om Hitler ble utgitt i 1998 og 2000. Hans bøker er oversatt til flere språk, men det er nå første gang en bok av Ian Kershaw utgis på norsk. Kershaw har vunnet flere priser for sine bøker.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Adolf Hitler

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

[...] Men det var ikke bare skuebrød. Selv privat, når han dikterte taler til sekretæren sin, hisset Hitler seg opp i ekstase, rød i ansiktet og vill i blikket, når han kom til avsnittene om bolsjevismen, og han brølte ut sine tordnende fordømmelser.

Hitler er den potensielle selvmordskandidat par exellence. Han har ikke bånd til noe utenfor sitt eget 'ego'...Han er i den priviligerte stilling at han ikke elsker noen eller noe annet enn seg selv ....Han kan derfor risikere alt for å beholde eller øke sin makt ...som ene og alene er det som står mellom ham og en rask død.

I bunn og grunn avhenger alt av meg, av min eksistens, på grunn av mitt politiske talent. Videre er det et faktum at det trolig aldri igjen vil være noen som i samme grad som meg vil nyte hele det tyske folks tillit. Det vil trolig aldri igjen være noen som har den samme autoritet som jeg har. Min eksistens er derfor av stor verdi.

Hitler 1939

Med den ene ekstraordinære triumfen etter den andre hadde Hitlers tro på seg selv nå vokst til en fullstendig stormannsgalskap. Selv ovenfor sine gjester på Berghof sammenlignet han seg ofte med Napoleon, Bismarck og andre historiske skikkelser. (1939)

• "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer
  • "Taushetens tårn - roman" av Sigmund Jensen
  • "Hitlerboken - det hemmelige dossier, utarbeidet for Josef Vissarionovitsj Stalin" av Henrik Eberle
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg
  • "Bak lukkede dører - Stalin, nazistene og Vesten" av Laurence Rees
  • "I keiserens navn - Japans brutale krig 1937-1945" av Laurence Rees
  • "Arven etter Hitler - Tysklands oppgjør med naziregimet" av Anette Storeide
  • "Hjemlandet - Haakon & Maud VII" av Tor Bomann-Larsen
  • "Erindringer" av Albert Speer
  • "Jakten på ondskapen - historien om naziforbryterne som flyktet, og den dramatiske jakten for å innhente dem" av Guy Walters