Herredømmets slaver

av (forfatter) og Merete Alfsen (gjendikter).

Omnipax 2006 Innbundet

I et ras av brutalitet har Tårnfalk, Frimann og de andre innbyggerne i Aramant sett byen sin gå opp i flammer. Sølvstemmen fra den nedbrente vindsangeren er Tårnfalks eneste håp, når hele folket er tatt til slaver av Herredømmet. Dette er den andre boka i Ildvindtrilogien.

Andre bok i Ildvind-trilogien, som forteller om tvillingene Tårnfalk og Frimann og den dumme, men trofaste Mumpo. Lykke og harmoni hersker i bystaten Aramant etter at vindsangerens stemme har kommet på plass, men det er andre farer som truer: Det krigerske Herredømmet er på stadig jakt etter nye slaver, og overmanner enkelt innbyggerne i det fredelige Aramant. Bare Tårnfalk slipper unna. Herredømmets slavehold er på samme tid både humant og grusomt: Alle slaver får arbeide med noe de kan eller liker, men samtidig velges et medlem fra hver familie som gissel for å sikre at ingen rømmer. Skjer det, vil gislene brennes levende. Mumpo blir gladiator, og stortrives med å endelig få heltestatus. Frimann får jobb som gjeter, en stilling som gir ham mye frihet - blant annet til å utvikle evnene sine. Når Tårnfalk kommer til byen, kommer tvillingenes telepatiske evner til god nytte, og sammen legger de planer for å frigjøre slavene.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2006

Genre Fantastisk litteratur

Det er som med kuene. Du har kraften, du har bare ikke tatt den i bruk ennå. Det er bare spørsmål om øvelse, og om å ville det sterkt nok.

• "Ildsang" av William Nicholson
  • "Vindsangeren" av William Nicholson