Herr Knapps uforrettede saker

Flamme 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2024

Serie (522)

Språket er heilt i toppklasse. Merkar at Saabye Christensen er ein virtuos. Boka er skriven i fyrste person fleirtal. Eit allvitande vi fortel på vegner av Herr Knapp. Han kjente jo ingen, og var i det store og det heile einsam, oppbunden i rutiner og levde i melankolien, minner om det som kunne ha blitt. Dette er ikkje ei lystig bok, men vi får ein slags omsorg for stakkars Herr Knapp likevel, og språket er så godt og dei uforetta sakene til Knapp er så kvardagslege og samstundes sære at det blir tragikomisk.

Det var for øvrig Knut Hamsun som hadde sagt at om hundre år er allting glemt. Det stemte altså ikke. Hundre år senere husker vi at han sa at om hundre år er allting glemt.

Herr Knapp sovnet igjen. Hva han drømte, er ikke godt å si. Slik det stod til, er det heller ikke godt å si hva som var drøm og hva som var virkelighet, akkurat slik grensen mellom kontoret og hjemmet også var flytende, og da kan vi like gjerne ta med tiden som også gikk i surr, det som var forbi og det som ennå ikke hadde skjedd fløt over i hverandre i uforutsigbare og likevel gjenkjennelige tablåer, alt ettersom hvor man rettet blikket, for bildene ble vist på begge sider av lerretet, speilvendt og i slow motion.

Bøker eg har lese i 2024

• "Augustblå - roman" av Deborah Levy