Her er jeg

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Det litterære stjerneskuddet Jonathan Safran Foer er tilbake med sin første roman på ti år. "Her er jeg" er hans mest personlige og underholdende bok til nå.

Alt er på nippet til å rase sammen for Jacob og Julia Bloch. Jacobs bestefar nekter å flytte på aldershjem, og eldstesønnen står i fare for å bli utvist fra skolen. En erotisk sms-utveksling setter ekteskapet ytterligere på prøve, og midt i det hele kommer familien fra Tel Aviv på besøk. Familien Bloch er en moderne amerikansk familie som forsøker å stå sammen i tykt og tynt, men det er ikke alltid så enkelt. Og så inntreffer den virkelige katastrofen.
Her er jeg er en bredt anlagt familiehistorie som utspiller seg over fire intense uker i Washington DC. Romanen berører grunnleggende spørsmål om rollene vi prøver å fylle, om hvordan vi former vår egen identitet, og om det smertelige i å ta innover seg avstanden mellom det livet man ønsker å leve og det livet man faktisk lever. Her er jeg er Safran Foers skarpeste og mest personlige roman, og med den befester han for alvor sin posisjon som en av de viktigste amerikanske forfatterne i vår tid.

ISBN13 9788205498914

EAN 9788205498914

Omtalt sted Washington D.C.

Har lest omtrent hundre sider nå. Litt stusslig med ekteskapet. Men jeg tenkte: Noen ganger er det ålreit når ord og tanker bare flommer over deg, og det kan vel være like mesterlig som når Jon Fosse deler ord litt mer forbeholdent. Men det er klart at det er langt igjen til mål.

• "Guds ord" av Kari Hotakainen
  • "Tilgivelse" av Patrick Flanery