Hele verden i lomma

bli kjent med de 118 grunnstoffene

av (forfatter) og Anja Hauger Ratikainen (illustratør).

Spartacus 2019 Heftet

En liten bok om et stort system! Her får hvert grunnstoff to sider med fakta det er fint for enhver jordboer å kjenne til.

I 2019 er det 150 år siden Dmitrij Mendelejev utformet det som skulle bli kjent som Det periodiske system. Ved å systematisere grunnstoffene etter egenskaper, kunne han forutsi eksistensen av nye , noe som skapte et vitenskapelig kappløp for å fylle "hullene" i tabellen.

I denne boka gjør Eivind Torgersen sitt beste for å fylle våre egne hull i allmenndannelsen. Her får du grunnleggende kunnskap om hvert enkelt grunnstoff, og deres plassering i grupper: Om hva edelgasser er, om metaller og halvmetaller og om hvorfor forfatteren egentlig ikke ønsker å oppdage flere grunnstoffer nå, selv om det bare er et tidsspørsmål før nr.119 finner sin plass.

Boka viser også hvordan grunnstoffene brukes. Visste du at det er bor som gir grønnfargen i fyrverkeri? Eller at over en halv million mennesker tar litium for å behandle sin bipolare lidelse?

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2019

Var interessant og eg er glad for å ha lest ho, men vart litt repetitiv etter kvart. Vonar eg har vorte litt klokare...!

• "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Factfulness - ti knep som hjelper deg å forstå verden" av Hans Rosling
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari
  • "Nittenåttifire" av George Orwell