Heksen og humanisten

Anne Pedersdatter og Absalon Pederssøn Beyer

en historie om magi og trolldom i Bergen på 1500-tallet

Fagbokforlaget 2003 Innbundet

Boken handler om den kjente renessansehumanisten Absalon Pederssøn Beyer og hans kone Anne Pedersdatter, kanskje Norges mest berømte heks. Absalon og Anne levde i Bergen på 1500-tallet og blir presentert på bakgrunn av samtidens sosiale og kulturelle kontekst. Sentralt i framstillingen står Mester Absalons verdensbilde og hans semantiske tolkning av tilværelsen. Anne blir i 1590 anklaget for trolldom og dømt til bål og brann. Rettsaken mot henne blir avslutningsvis satt inn i et større europeisk og demonologisk perspektiv. Med kommentert bibliografi.

Heksen og humanisten er en bok om Absalon Pederssøn Beyer, den kjente renessansehumanisten i Bergen på 1500-tallet, og hans kone Anne Pedersdatter, kanskje Norges mest berømte heks. Absalon og Anne blir presentert på bakgrunn av samtidens sosiale og kulturelle kontekst. Sentralt i fremstillingen står Mester Absalons verdensbilde og hans semiotiske tolkning av tilværelsen. I dette verdensbildet får jærtegn, magi og trolldom en viktig plass. Verken Absalon eller Anne tvilte på eksistensen av trollfolk som ved djevelens hjelp kunne skade andre mennesker. I 1590 ble imidlertid Anne selv anklaget for trolldom og dømt til bål og brann. På grunnlag av prosessmaterialet viser Gilje at forståelse av trolldom og magi var betinget av et komplisert samspill mellom elitekultur og folkekultur. Men også fiendskap mellom naboer spilte en viktig rolle i denne prosessen. Avslutningsvis blir rettssaken mot Anne Pedersdatter satt inn i et større europeisk og demonologisk perspektiv. Nils Gilje er professor i filosofi og arbeider ved Institutt for kulturstudier og kunsthistorie, Universitetet i Bergen. Han har skrevet flere bøker og en rekke artikler. Blant de viktigste bøkene er Hermeneutikk i vitenskapsteoretisk perspektiv og Filosofihistorie (med Gunnar Skirbekk).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Bergen

Omtalt person Anne Pedersdatter Absalon Pederssøn Beyer

Mennesket på 1500 tallet var mer emosjonelt utagerende ,hadde et svakere superego og mindre kontroll over følelser og drifter en moderne mennesker.

I utgangspunktet var magi en "ærlig kunst" som ble praktisert av kloke folk.Men det hadde alltid vært et element av svartekunst knyttet til denne aktiviteten

• "Dei europeiske trolldomsprosessane" av Rune Blix Hagen
  • "Drager - mellom myte og virkelighet" av Torfinn Ørmen
  • "Spøkelse! - hvileløse gjengangere i tradisjon og historie" av Velle Espeland
  • "Helgener - mirakelmakere og idoler" av Velle Espeland
  • "Nisser - fra helgen til sinnatagg" av Ane Ohrvik
  • "Antikkens historie - høvdingdømme, bystat, imperium" av Jørgen Christian Meyer
  • "Trolldom i Norge - hekser og trollmenn i folketro og lokaltradisjon" av Ørnulf Hodne
  • "Tessa" av Margit Sandemo