Drager

mellom myte og virkelighet

Humanist forlag 2005 Innbundet

Dragen er verdens mest utbredte fabeldyr og finnes i nesten hver eneste kultur i verden. Boka beskriver dragetradisjoner og -myter i Afrika, Asia, Amerika og Europa, og ser på østlig og vestlig religion, mytologi, zoologi og populærkultur. Har litteraturliste og register.

Mange av oss kjenner dragen som et stort, farlig og ildsprutende vesen, men dragen har mange ansikter. Noen er enorme monstre som ødelegger alt de er i kontakt med, andre er lykkebringende og snille. Den beskrives ofte som et slange- eller krypdyrliknende vesen - intelligent, med utmerkede taleevner og magiske krefter. Dragen er verdens mest utbredte fabeldyr og finnes i nesten hver eneste kultur i verden. Den kan være en viktig del av folks religiøse tro, samtidig som den er en kjent figur i underholdningsindustrien. Bli med inn i dragenes verden - til Afrika, Asia, Amerika og Europa - og bli kjent med dragene i østlig og vestlig religion, mytologi, zoologi og populærkultur.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2005

Boka forteller om vestlige tradisjoner som blant annet dragedreperne St. Georg og Sigurd Fåvnesbane, og Beowulfs kamp mot dragen, men vi blir også bedre kjent med kinesisk, japansk, koreansk, indisk, afrikansk og australsk dragetradisjon. Et bredt spekter fra både øst og vest, selv om dragens utallige skikkelser og tradisjoner over hele verden naturligvis ikke får plass i denne boka. Jeg er godt kjent med mange av de vestlige mytene, sagnene og avbildningene av drager, så det var interessant å få lese mer om andre kulturers fremstilling også siden de er ganske forskjellige fra vår egen oppfatning og tradisjon. I tillegg handler også en del av boka om dragens plass i vitenskapen, noe som er litt artig med tanke på at de jo ikke har noe der å gjøre. Men det stanset ikke flere kloke hoder i å påstå at de eksisterte og skrive vitenskapelige verker om dem, før i tiden...

Leser man ellers en del litteratur der drager er deltagende eller er opptatt av dette fabeldyret av andre grunner, er denne boka absolutt å anbefale. Torfinn Ørmen har skrevet en lærerik, detaljert og underholdende bok om dragene og deres historie, som føyer seg pent inn i rekken blant de andre gode faktabøkene i serien fra Humanist Forlag.

Flere leste bøker iår. Etter å ha lest IKON boka om Virginia Woolf lånte jeg 10 til i serien, og skal se etter de 2 siste på HA bib imorgen (skrevet 25. Juni)

• "Varulver - blodtørstige menneskedyr og hårete filmhelter" av Jan Ingar Thon
  • "Helgener - mirakelmakere og idoler" av Velle Espeland