Barokke damer

dronning Christinas europeiske reise

Pax 2005 Innbundet

Boken handler om kvinner I 1600-tallets Europa. Datidens mest barokke dame var Christina av Sverige, den berømte og beryktede dronningen som frasa seg tronen og konverterte til katolisismen. Dronning Christina er bokens gjennomgangsfigur, og via henne blir vi kjent med andre bemerkelsesverdige kvinner som danske Leonora Christina, den lærde Anna Maria Schurman i Nederland og "La Grande Mademoiselle" i Frankrike. Skriftlige kilder forteller mest om kvinnene fra de øvre lag av befolkningen, mens kunsten vitner om hverdagslivet for kvinner i borgerskapet og lavere lag.

Elisabeth Aasens nye bok er en frodig og fengende fortelling om kvinner i 1600-tallets Europa. Datidens kanskje mest barokke dame var dronning Christina, den berømte og beryktede dronningen som abdiserte fra tronen for å konvertere til katolisismen. Hun hadde fått en spesiell oppdragelse, og valgte et omflakkende liv på kontinentet. Christina av Sverige er denne bokens gjennomgangsfigur; og via henne blir vi også kjent med andre bemerkelsesverdige kvinner, blant dem danske Leonora Christina, Anna Maria Schurman i Nederlandene og "La Grande Mademoiselle" i Frankrike. Frankrike hadde også flere skrivende kvinner, som Madame de La Fayette og Madame de Sévigné. Europa var preget av trettiårskrigen, med store religiøse motsetninger, og dronning Christina var aktivt med i fredsslutningen i 1648. Skriftlige kilder forteller mest om kvinnene fra de øvre lag av befolkningen, mens kunsten, deriblant Vermeers malerier av arbeidssituasjoner, interiører og gatepartier, vitner om hverdagslivet for kvinner i borgerskapet og lavere lag. "Barokke damer" er rik på vakre bilder og interessante beretninger fra 1600-tallet. Elisabeth Aasen har tidligere utgitt bøker som "Driftige damer", "Det skjønnes hage" og "Renessansens kvinner".

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Europa

• "1800-tallets kvinner - på vei til stemmerett" av Elisabeth Aasen
  • "Renessansens kvinner" av Elisabeth Aasen
  • "Det skjønnes hage - middelalderens skrivende kvinner" av Elisabeth Aasen
  • "Middelalderbyen ved Bjørvika - Oslo 1000-1536" av Arnved Nedkvitne
  • "Bergenske kvinner - fra Sanka Sunniva til Karine korgekone" av Elisabeth Aasen
  • "Driftige damer - lærde og ledende kvinner gjennom tidene" av Elisabeth Aasen
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Vikingenes Russland" av Halvor Tjønn
  • "Kristins verden - om norsk middelalder på Kristin Lavransdatters tid" av Sverre Mørkhagen
  • "For konge og fedreland - kvinner og menn i norsk krigshverdag 1550-1905" av Ørnulf Hodne
  • "Christian IV - konge av Danmark og Norge" av Lars Roar Langslet
  • "De gamle egypterne - myter, kunst og levende symboler" av Joann Fletcher