Bergenske kvinner

fra Sanka Sunniva til Karine korgekone

Pax 2006 Innbundet

En bok om markante bergenske kvinner og deres virke, hentet fra ulike miljøer, fra middelalderen og fram til 1900. Vi hører blant annet om middelalderens Sankta Sunniva fra Selja, om Arianche postmester på 1600-tallet, kjente kulturpersonligheter som Amalie Skram og Nina Grieg på 1800-tallet, og skolepioner Ulrike Pihl og medisiner Elise Dethloff rundt 1900. Har litteraturliste og personregister.

Elisabeth Aasen gir i denne boken en levende beretning om sterke bergenske kvinner gjennom historien. Boken begynner med Sankta Sunniva på 900-tallet, og fortsetter med middelalderen, med kongsdøtre og ridderdøtre, gårdeiere, handelskoner og ølkoner. Vi får høre om hekseprosessen mot Anne Pedersdotter i 1590, og møter selvsagt Bergens mange kulturpersonligheter, som Dorothe Engelbretsdatter, Cille Gad, Nina Grieg og Amalie Skram. Men det er ikke bare de privilegerte kvinnene som er med. Her er også tjenestejentene, som var berømte for sine kvikke replikker, våtammene fra Sunnfjord, og de driftige "korgekonene", som solgte skillingsboller og diverse andre "lækrerier". Boken avsluttes ved året 1900. Rikt illustrert.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid Middelalderen 1800-tallet 1700-tallet 1600-tallet

Omtalt sted Bergen

• "Renessansens kvinner" av Elisabeth Aasen
  • "Barokke damer - dronning Christinas europeiske reise" av Elisabeth Aasen
  • "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Rebecca" av Daphne Du Maurier