Nisser

fra helgen til sinnatagg

Humanist forlag 2004 Innbundet

Forfatteren viser veien inn i nissens verden. I boken møter leseren de forestillinger vi har hatt om nissen gjennom årene, og bakgrunnen for hvorfor han ser ut som han gjør, og hvordan han har endret seg. Med litteraturliste og register.

Nissen framtrer i mange skikkelser opp gjennom historien: Som velgjørende, mytisk hengenfigur i middelalderen, streng moralsk vokter i piteismens mørkealder, og som kortvokst, hardtslående sinnatagg på bygdende i 1800-tallets Norge. For ikke å snakke om den moderne, Coca-cola-drikkende bestefaren i rødt og hvitt! Det har etterhvert vokst fram en gedigen industri rundt denne mytiske figuren. Nissen har mange ansikter, ulike historier og funksjoner knyttet til seg. Men hva er egentlig nissens historie, og hva er bakgrunnen for den nissefiguren vi dyrker i dagens julefeiring? I denne boka serverer Ane Ohrvik nissens kulturhistorie, og lar oss møte nisser i all verdens farger og størrelser. Hvem er han egentlig?

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2004