Hamsuns beste

ungdomsverker

Gyldendal 2005 Innbundet

Sult: Boken skildrer en ung og fattig skribent som lever på sultegrensen i 1880-årenes Kristiania. Den har som bakgrunn Hamsuns egne forsøk på å overleve i hovedstaden vinteren 1880-81 og 1885-86. Den unge forfatteren er preget av sosiale og kunstneriske ambisjoner som står i grell kontrast til hans virkelige liv som fillete, tiggende og arbeidsløs ung mann. Mysterier er på flere måter en psykologisk roman, en skildring av ungdoms drøm og tvil. I likhet med flere av Hamsuns romanskikkelser er Johan Nilsen Nagel et uforutsigbart menneske. Men med sine bråe og uventede kast avdekker han samtidig de falske plaggene som konvensjonene kler mennesket med. Nagel dukker opp i en norsk kystby og forarger byens borgere med underlige påfunn. Pan: Handlingen foregår i Nordland, på handelsstedet Sirilund. Hit kommer løytnant Glahn i 1855, og slår seg ned i en hytte som jeger og naturdyrker. Hamsun skildrer sterke følelser av samhørighet mellom menneske og natur. Men Thomas Glahn er en svermer med sterke drømmer og fantasier. Etter møtet med Macks datter Edvarda, makter han ikke å falle til ro igjen. Victoria: Johannes, møllerens sønn, og Victoria, slottsherrens datter, elsker hverandre, men ytre vanskeligheter stiller seg i veien for deres kjærlighet. Den sosiale avstand mellom dem er for stor, og Victoria blir tvunget til å forlove seg med den rike Otto. Boka inneholder også de tre novellene En ganske almiindelig flue av middels størrelse, Onde dage og En ærkeskjælm.

Knut Hamsun (1859.1952) har hatt en enorm innflytelse på verdenslitteraturen. I 1920 fikk han Nobelprisen i litteratur. Han gjorde seg tidlig bemerket med sterkt subjektivt fargede romaner som Sult (1890), Mysterier (1892), Pan (1894) og Victoria (1898), før forfatterskapet dreide mot større og mer episke verker. Det er den første delen av forfatterskapet som er fanget inn i Hamsuns beste . ungdomsverker. Sult representerte noe fundamentalt nytt da den utkom, og den innleder på mange måter en mer subjektiv, modernistisk romantradisjon. En tråd som Hamsun fulgte opp i Mysterier, romanen om den uutgrunnelige Johan Nilsen Nagel.I Pan står natur og naturopplevelser sentralt, knyttet opp mot en kjærlighetshistorie, den vakre beretningen om Glahns forelskelse i Edvarda, datter av den rike herr Mack på Sirilund. Likeledes kan man vel si at Victoria er en av de mest leste og aktede kjærlighetskildringer i norsk litteratur.Helt til slutt byr boken på tre «ekstraspor»: Tre av Knut Hamsuns beste noveller. Og en biografisk oversikt over viktige hendelser og utgivelser i Hamsuns liv.I serien «Forfatternes beste» er de essensielle verkene i viktige forfatterskap samlet. Her får du bare de beste bøkene, forfatternes ess, i ett bind. Flere bøker til prisen av én. Obligatorisk litteratur for enhver bokhylle.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340787

EAN 9788205340787

Serie Forfatternes beste

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oslo Nordland

Det var i den tid jeg gik omkring og sultet i Kristiania, denne forunderlige by som ingen forlater før han har fåt merker av den ...
(side 9)

Ifjor midt på sommeren blev en liten norsk kystby skueplassen for nogen høist usædvanlige begivenheter. Det dukket op en fremmed i byen, en viss Nagel, en mærkelig og eiendommelig charlatan som gjorde en masse påfaldende ting og som forsvandt igjen like så pludselig som han var kommet.
(side 153)

I de siste dager har jeg tænkt og tænkt på Nordlandssommerens evige dag. Jeg sitter her og tænker på den og på en hytte som jeg bodde i og på skogen bak hytten og jeg gir meg til å skrive noget ned for å forkorte tiden og for min fornøielses skyld.
(side 403)

Møllerens søn gik og tænkte. han var en svær knægt på fjorten år, brun av sol og vind og fuld av mangehånde ideer.
(side 505)

• "Hamsuns beste - senere verker" av Knut Hamsun