Ibsens beste

Gyldendal 2005 Innbundet

Peer Gynt: Skuespillet er et oppgjør med nasjonalromantikken, men også en dyptloddende karakterstudie. Et dukkehjem: Nora er gift med advokat Helmer, og sjokkerer sin samtid da hun forlater mann og barn for å bli en selvstendig kvinne. Gengangere: Den unge maleren Osvald Alving vender hjem til sin mor og sitt barndomshjem. Han kommer hjem fordi han er syk. Det som skulle bli en fest og en hyllest til Kammerherre Alvings minne, utvikler seg til et følelsesmessig inferno - et oppgjør med sannhet, løgn og moral - hvor lag på lag avsløres. Vildanden: Dramaet utspiller seg hos familien Ekdal, som tilsynelatende lever et lykkelig liv. Da farens ungdomsvenn Gregers Werle en dag dukker opp, begynner familiemedlemmenes livsløgner gradvis å bli avdekket. Dermed utvikles også tragedien som rammer barnet. Hedda Gabler: Stykket handler om den nygifte Hedda Tesman. Iskald er hun, slu er hun og deilig er hun, Hedda Gabler. Men hun eier ikke evnen til å elske. Bygmester Solness: Solness frykter ungdommen, men er besatt av unge Hilde Wangel. Dette er et drama om kunsten og livet, om alderdommens møte med ungdommen og drømmen om det umulige. Boka inneholder også et utvalg av Ibsens mest kjente sitater.

Henrik Ibsen (1828.1906) hører til «De fire store» i Norge, sammen med Bjørnson, Kielland og Lie, men Ibsen er også en av de store mesterne i verdenslitteraturen. Å velge ut hans viktigste dramaer er en uhyre vanskelig oppgave. Men her er seks av de mest vesentlige stykkene hans samlet i ett bind. Peer Gynt (1867) kommer en ikke utenom . stykket har etablert seg som et nøkkelverk i norsk dramatikk. Det var for øvrig det siste dramaet Ibsen skrev på rim. Siden kom en rekke stykker som regnes blant hans samtidsdramaer, deriblant Et dukkehjem (1879). Stykket ble Ibsens første virkelige internasjonale suksess, og er et av verdens mest kjente og spilte ekteskapsdramaer.Gengangere (1881) vakte storm i samtiden bl.a. for sine ytringer om ekteskapet, mens i Vildanden (1884) ønsket Ibsen å skrive om ekteskapet, kristendommen og det moderne samfunn. Hedda Gabler (1890) og Bygmester Solness (1892) er også hver på sine vis ekteskapsdramaer.Til slutt i Henrik Ibsens beste byr vi på noen «ekstraspor», noen av de mest kjente diktene han skrev, samt en kort biografisk oversikt over hans liv og verker.I serien «Forfatternes beste» er de essensielle verkene i viktige forfatterskap samlet. Her får du bare de beste bøkene, forfatternes ess, i ett bind. Flere bøker til prisen av én. Obligatorisk litteratur for enhver bokhylle.Henrik Ibsen ble født i Stockmannsgården i Skien den 20. mars 1828, som førstemann i det som skulle bli en stor søskenflokk. Familien var velstående, men da Henrik var åtte år, gikk faren konkurs. Ibsens første stykker var nasjonalromantiske historiske dramaer og gjorde ikke noen stor suksess. Med Peer Gynt fikk han anerkjennelse som en av landets ledende forfattere, og mottok kunstnerlønn. Ibsen forlot Norge i 1868, og det skulle ta godt over tjue år før han flyttet tilbake. Han tilbrakte sju år i Dresden, ni år i München (i to perioder) og sju år i Roma. 72 år gammel, i 1900, ble Ibsen rammet av slag for første gang, og 23. mai seks år senere døde han.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205339316