Omtale fra forlaget
Tildelt Nynorsk litteraturpris 2014. Nominert til Kritikerprisen for beste voksenbok, til P2-lytternes romanpris, til Ungdommens kritikerpris og til Natt og Dags Osloprisen. "Romanen tek oss tilbake til Jesu tid. Men hovudpersonen i evangelia kjem lite til orde her. I staden møter vi romerske soldatar og religiøse ekstremistar, landevegsrøvarar og kvinner; døde som levande. Mange av desse får fortelje sine eigne historier og desse historiene er sjølve romanen. Eit djupt originalt verk i det norske bokåret 2014." Fagjuryen, P2-lytternes romanpris "Guds barn" begynner i Betlehem da Jesus ble født og følgjer tida fram til etter hans død. Romanen fortel om kjærleik og vennskap, om tru og håp. Vi møter soldatar og røvarbandar, profetar og disiplar, små barn og spedalske, som alle blir dratt mellom gode og vonde krefter. Dei mange historiene blir til ein vev, der det fantastiske og skremmande, det vesle og det store, går hand i hand. Offiseren Cato tviler på om han gjer rett når han følgjer kong Herodes' ordre. Far til Jakob fryktar at sonen er merkt av det vonde fordi han stammar. Anna leitar etter Andreas, men finn Jesu følgje. Røvaren Nadab prøver å verne om det vesle lyset han ber på. Og Peter får ikkje sove i frykt for kva som ventar dei alle. Mektige krefter kjempar om makta i "Guds barn". Lars Petter Sveen har skrive ein roman utanom det vanlege. Dette er historier ingen har lese før, frå ei verd alle kjenner til. "Sterke historier fra en annen tid, under en annen himmel - med tidløs relevans. Den flotte debuten, novellesamlingen Køyre frå Fræna i 2008, ga gode grunner til store forventninger til Lars Petter Sveen. (...) Så kommer denne, som løfter Sveen opp blant landets ledende forfattere, og i mer enn én forstand viser hans internasjonale snitt." Ole Jacob Hoel, Adresseavisen "Guds barn må være årets beste roman. (...) Hovedgrunnen til at dette er en uvanlig rik roman, er at den er tuftet på mye mer enn forfatterens egne tanker, språk og følelser. Den er bygd på tradisjonen i møte med et uvanlig forfattertalent. Ved å gjennomtenke og gjennomsanse Bibelens tekster og tenkemåte, blir Sveens eget språk utfordret og beriket, og han kommer fra det med en nyskapende roman som knapt inneholder en dårlig setning. Romanen er sinnrikt satt sammen, godt tenkt og uvanlig godt skrevet. Nennsomt og stillferdig - som om han var en gammel mann, en gammel ringrev i forfatteriets kunst - får Sveen vår tid, 22/7, 2014, til å bli en del av Jesu tid, og mot slutten er man usikker på om det er profeten og døperen Johannes som har gjenoppstått i Sveens penn og serverer romanens avsluttende og nærmest profetiske preken." Atle Christiansen, Aftenposten "Mesterlig. Lars Petter Sveens tredje bok er kunst av sjelden kvalitet." Tom Egil Hverven, Klassekampen "Lars Petter Sveens egenart og ambisjonsnivå er upåklagelig. Guds barn krever at leseren tenker, reflekterer, ser om igjen og fra flere sider. Den utfordrer både sine karakterer og sine lesere med spørsmålet om Det gode og Det ondes eksistens og fremtreden, og med betydningen av hvert enkelt menneskes moralske og etiske valg. Slik blir Guds barn en betydelig roman." Lasse Midttun, Morgenbladet "En stor litterær prestasjon: Lars Petter Sveen gjør de bibelske fortellingene levende med sin nye roman. (...) Lars Petter Sveens litterære talent er opplest og vedtatt, og denne høsten har det i tillegg fått bibelsk dimensjon. Med sin tredje bok og andre roman, 'Guds barn', viser forfatteren at ikke engang Bibelen er for stor for en sveensk revitalisering. Det er blitt en litterært overbevisende og emosjonelt sterk fortelling fordi den så klart peker på sin egen samtid." Turid Larsen, Dagsavisen "Strålande bibelhistorier. (...) Den unge forfattaren Lars Petter Sveen har med romanen Guds barn skrive seg inn blant den absolutte eliten i norsk samtidsprosa. (...) etter mitt syn stiller han som forfattar med Guds barn i ein heilt annan divisjon enn tidlegare. Her er det mykje å glede seg over og nyte som lesar, men òg bli skremt og opprørt av, mykje å bli begeistra og imponert over, mykje å undre seg og reflektere over. (...) På alle vis eit rikt og sjeldsynt verk." Jostein Sæbøe, Romsdals Budstikke "Se opp for Lars Petter Sveen i framtida. Romanen Guds barn er en helt sjelden bok i samtidslitteraturen. (...) Revitalisering av bibelfortellingene, usedvanlig godt tenkt og nydelig utført. (...) Det er så godt tenkt, så vakkert utført, så snedig gjort." Cathrine Krøger, Dagbladet "Uredd og vakkert er to ord som beskriver Guds barn. Romanen vekker noe hos leseren i bildene Sveen skaper - gjennom en språkføring som til tider er helt fantastisk. Hva dette noe er, må den som leser finne ut selv. Det slipper i hvert fall ikke." Karen Frøsland Nystøyl, Vårt Land "Lars Petter Sveen har skrevet nye bibelfortellinger. Resultatet er fantastisk. (...) Lars Petter Sveen, som ble tildelt Tarjei Vesaas-...
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 2015
Format Heftet
ISBN13 9788203358913
EAN 9788203358913
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid Antikken
Språk Nynorsk
Sider 253
Utgave 1
Tildelt litteraturpris Nynorsk litteraturpris 2014 Bokhandelens forfatterstipend 2015
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Sveen er en historieforteller og for meg handler Guds barn om å fortelle, om fortellingenes makt. Om å fortelle som forklaring, som beskyttelse. Og om å fortelle for å vise en verden som var og den vi lever i nå.
Det noe forslitte temaet om det gode og det onde blir ikke banalt med Sveens ord. Han skriver om tvil og tro, om kjærlighet og overgrep med et poetisk og vakkert språk. Det er en slags trygghet i å lese en roman hvor språket er kompetent. Sveens fortellerstemme er kraftfull og bærer gjennom hele boka.
Gjenkjennelige temaer som vold og tap av verdighet, barn som lever i fattigdom og uten håp om en god framtid kunne vært fortalt i nåtid. Å bruke tiden Jesus levde i stripper ned og gjør emosjonene råere.
Sveen har en fabel som hinter om Utøya, en annen om Gaza i nåtid. Han favner vidt, han viser oss vår verden ved å fortelle fra Jesu tid.
Jeg tror at Jesus har levd, jeg tror han var en god mann. Der stopper det jeg tror på. For meg er historiene om Jesus fabler (sammen med resten av Bibelen).
Samtidig er det interessant å lese om personene i kretsene rundt Jesus. De historiske personene gir fablene snev av noe autentisk, noe ekte. Med Bibelens figurer som bakteppe spinner han fine tråder om menneskelige skjebner (obs! dette er noe helt annet en Dan Browns fantasier) .
Jeg liker skiftene i tid og fortellervinkel. Historien folder seg ut og omfavner mer for hvert kapittel. Som godt håndverk flettes trådene sømløst sammen mot slutten. Å vise den samme hendelsen fra fra flere personers standpunkt og med ulike reaksjoner er en spennende måte å fortelle en historie på. Jeg tenkte på de tidligere Tatantinofilmenes sprang i tid når jeg leste Guds barn. Boka har også snev av magisk realisme; som fortellingene til Allende.
Guds barn er en ambisiøs og vellykket fabelroman. Sveens språk er noe av det beste jeg leste i 2014.
Jeg leste boka i november og jeg bærer fortsatt noen av fortellingene med meg. Guds barn er en fabelsamling som gjør at en etterpå må reflektere, må kjenne etter. Les og spør: Hvem er den blinde mannen som stadig dukker opp og sår tvil? Hva kunne/ kan jeg bidra med?
Guds barn er en bok jeg er villig til å misjonere for.
"Guds barn", Lars Petter Sveen
Å hevda at eg er kristen vil nok være en overdrivelse, og truleg brot på eit bod eller to, men eg er litt fasinert av bibelhistorie, synes bibelen er verdas viktigaste bok, at Jesus var ein klok fyr, og at dei ti boda er heilt flotte reglar å prøve å etterleve. Fint at dei dukka opp for å modernisere denne heilt håplause mosegrodde Moselova - synd at ho ikkje er gravlagd for lengst.
Eg har gått i Golgata, vore i Betlehem, traska i sonens fotspor i følge med ein prest, sett og tatt på dei hellige stadane, og følt den hellige andes dårlige ånde ved klagemuren. Eg har blitt trua med våpen, og eg har trua andre med våpen. Sett so mykje maktmisbruk og undertrykking av disse som trur dei har greie på fred, frelse og slikt, at eg har mista trua på so mykje. Eg har eit inntrykk at våpen er alle religioner felles multiplum. Rart, når dei faktisk trur på den same guden - eller kanskje ikkje? Men å lese historier om kva folk gjorde, eller kva folk trudde dei gjorde, der nede for et par tusen år sidan liker eg godt, men denne boka var rett og slett kjedelig i lange perioder - men eg er glad eg las den heilt ut slik at eg fekk med meg slutten. Den var bra. Det er ei bok eg vil kalla velskreven, det var noko med språket, og utmalinga, denne hoppinga, som gjorde at det ante meg at det var vel verdt å fullføre.
No gler eg meg til å lese "Da punken kom til Lefsevika", Christopher Nielsen. Skal være mykje livsvisdom i den også.
Kritikerne overgår hverandre i ros av denne romanen. For meg ble dette ikke en ekstraordinær leseopplevelse. Mulig det er fordi jeg ikke har noe sterkt forhold til Bibelen. Link til et innlegg på bloggen min Tones bokmerke
Guds barn er Lars Petter Sveens tredje roman og ble utgitt i 2014. I romanen forteller Sveen historien om Jesus og menneskene rundt ham, men fra en annen vinkel enn det vi er vant til. Vi møter mennesker med historier vi aldri har hørt eller hørt lite om tidligere. Offiseren Cato er på jakt etter en liten jødekonge på ordre fra kong Herodes. Jakobs far frykter at sønnen er merket av det onde fordi han stammer. Anna leter etter den eneste mannen som har vært god mot henne. Nadab er røver, men han har også noe lyst i seg. Marta lærer seg morens historier utenat. De lever alle i en tid preget av uro og brutalitet, og i skyggene venter mørket.
Til tider føltes det som om jeg leste en bok på mange hundre sider. Det kan komme av at det av og til gikk for sakte, at det ikke skjedde nok, men jeg tror også at det har noe med at romanen rommer så utrolig mye, så mange historier og karakterer. Det er så mye man må holde styr på at man nesten blir litt overveldet. Likevel opplevde jeg å få mer og mer oversikt etter hvert og da var det også lettere å forstå sammenhengene. For det er kanskje det som er noe av det mest imponerende med denne romanen, måten Sveen får alt til å henge sammen på. Karakterer som har hovedrollen i et kapittel kommer tilbake som en bikarakter i neste kapittel og på den måten bygger kapitlene på hverandre.
Det som likevel imponerte meg aller mest i denne romanen, er språket. Det var språket som hele tiden fikk meg til å lese videre, språket som fanget meg. Lars Petter Sveen skriver poetisk uten at det blir for mye, han får selv det vanskelige til å virke enkelt. Flere ganger måtte jeg legge fra meg boka og tenke over måten ting var skrevet på, hvor godt han klarte å beskrive en tanke, en følelse eller en hendelse, hvordan han fanget et bilde med ordene sine.
Guds barn er en roman som bygger på en historie som de fleste kjenner til og som mange kjenner godt. Lars Petter Sveen gir oss en ny side av noe som allerede er kjent. Alle karakterene i romanen lengter eller leter etter noe, noe annerledes, kanskje noe bedre. De tviler og de frykter mørket. Hverdagen deres er preget av brutalitet, av død, av det vonde. Sveen beskriver godt hvordan alle mennesker bærer både godt og vondt i seg, hvordan alle mennesker kan gjøre både gode og onde handlinger. Det gode og det onde bindes sammen fordi det hører sammen, de er to sider av det samme, og hvordan man velger å handle avgjør hvem man er.
Alt i alt er Guds barn er god roman, men det er på mange måter en vanskelig roman å lese. Jeg brukte mye lenger tid på å lese den enn jeg vanligvis pleier å bruke på en bok på knappe 250 sider, så jeg vil absolutt si at den er tung, men om det er noe negativt er jeg ikke helt sikker på. Jeg er ikke kristen selv, men fant likevel mye i historiene som engasjerte og rørte meg, så selv om dette er en roman hvor kristendom og kristen tro står sentralt, føler jeg absolutt ikke at man må være personlig kristen for å få noe ut av den. Sveen forsøker på ingen måte å overbevise om at kristendommen er den eneste rette veien, men han forteller historier, og hva slags betydning disse historiene har, er opp til den som leser. Jeg vil anbefale denne romanen hvis man har lyst til å lese noe som er litt annerledes enn det man vanligvis leser.
I Guds barn er handlingens sentrum i utkanten av Jesus og selv om skyggen av Jesus kaster flyktig godhet over sine omgivelser har også den onde sin plass i dette landskapet. Kampen mellom disse krefter er sikkert beskrevet bra, men jeg fikk dessverre hverken tak på poesien eller det dramatiske element. Sånn sett ble boka mest irriterende. Begynte å irritere meg over språket også. Det er da noe.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketVi blir endra av kva vi gjer. Ikkje av kva vi tenkjer på, ikkje av kva andre fortel oss.
Du ber om det gode, men det gode eller det vonde er ikkje noko å be om. Du må be om ei historie å høyre heime i. Ei du kan tru på, ei du kan tvile i.
Vond, god, seier han, det kjem an på kven lyset fell på. Heile verda der oppe, den du så vidt kan høyre, lever på historier.
Eg er i fleire delar. Ruth samlar meg i hop. Ho har nål, ho har tråd, ho gjer meg saman.
Hysj, seier ho, eg skal gjere oss fri.
Ho kom til å tenkje på Ruth, storesøster si. Ruth sa alltid at mennene som kom til dei, var menn som hadde gått seg vill. Alt vi skal gjere, sa storesøster, er å la dei tru at dei har funne heim.
118 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket