Setningsskade

Margbok 2013 Innbundet

Setningsskade ble vinner av forlaget Margboks romankonkurranse i 2013. En meget velskrevet og finurlig komponert tekst, sier juryen som bestod av Lene E. Westerås, Kjersti Kollbotn og Jon Michelet. Dette er debuten til Lajla E. Lorentzen. Hun har imidlertid lang erfaring fra litterære studier og har i mange år arbeidet med tekster og litteratur. En spennende fortelling om livets mange sider.

Forlag Margbok

Utgivelsesår 2013

Jeg er litt redd for at bokomslaget kan få noen til å tro at Setningsskade er en bok om hjernekirurgi. Det er synd for det er det ikke. Mellom permene er det en god roman som jeg tror mange kan like. Den var en av seks romaner på kortlista til P2 lytternes romanpris der Agnes Ravatn vant med Fugletribunalet. Et av mange stikkord for romanen til Lorentzen er tragikomisk. Noen ser en likhet mellom Ingvar Ambjørnsens Elling og Bjørn som er hovedperson i Setningsskade. En tanke jeg ikke tenkte imens jeg leste den; jeg har også lest bøkene til Ambjørnsen og sett filmatiseringen. Uansett; kanskje det også kan lages film om Bjørn... Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest romanen

Bjørn bor alene i huset han bygget på starten av 70-tallet. Ingeniør som han er, og litt av en hobbysnekker, skal alt være i vater. Da han en dag oppdager at huset er skeivt, går alt på tverke. I tillegg har han et vondt bein, men han har ikke tid til legebesøk nå som niesa har bedt ham assistere henne og mannen i garasjebygging...
Bjørn kan i starten minne litt om en viss Ove, men de er nok ganske ulike likevel.
Både trist, morsom og tankevekkende bok.

Jeg må jo bare lese denne, etter strålende anmeldelse i Dagsavisen - og nominasjon til P2-prisen!

Fascinerende innblikk i romanfigurens liv og tanker. Debutant som skriver som en garvet forfatter. Anbefales!

Er denne Bjørn en ny Elling? Satt med en følelse av å ha lest historien før.

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "Synder - en roman" av F. Sionil José
  • "Hvitløksballadene" av Yan Mo
  • "Valmuekvinnen" av Noëlle Châtelet
  • "Det står til liv - kortprosa og foto" av Siri Økland
  • "Tilgi det virkeliges blomstring - dikt" av Casper André Lugg
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Slik virker litteraturen" av James Wood
  • "Omegapunktet" av Don DeLillo