Grisehjerter

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Kine, Konrad og den lille sønnen deres har flyttet fra Oslo til en liten bygd i Troms. Fordi Konrad har spilt bort alt de eier på nettpoker må de selge leiligheten i Oslo og flytte til gården til Kines foreldre. I bygda møter Kine igjen en rekke personer fra fortida, blant annet Junior som driver en klinikk for plastisk kirurgi. Blant temaene er spisevegring, skjønnhetshysteri, barns angst, og forhold til dyr og natur.

Denne kollektivromanen spenner tematisk fra samlivsproblemer via skjønnhetsindustri og spilleavhengighet.
Den lille familien Kine, Konrad og den svært engstelige, seksårige Iver flytter hjem til Kines foreldre nordpå fordi Konrad har spilt bort alle familiens midler og vel så det. Fra dette skjeve utgangspunktet skal de prøve å reparere forholdet.I den lille bygda presenteres en lang rekke personer fra Kines fortid; blant annet Junior som hun hadde en stor kjærlighet til etter at hennes vakre søster Lone droppet ham. Junior driver nå en anerkjent klinikk for plastisk kirurgi.
Vi møter det eldre ekteparet Bjarne og Enid som er nært knyttet til dyra og naturen. Enid er i sorg fordi hun har måttet sende alle geitene på slakteri, og Bjarne som er i sterk opposisjon til Juniors klinikk, finner en morløs elgkalv som adopterer ham. Deres barnebarn Eline som er hestegæren og hennes venninne Krystle som sliter med spisevegring og går i terapi, kommer seg videre på grunn av kjærlighet til hestene.
Ingeborg Arvola skriver underholdende og med stor energi også om alvorlige temaer; spisevegring, skjønnhetshysteri, barns angst, forhold til dyr og natur.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202349882

EAN 9788202349882

Omtalt sted Troms

En melankolsk, morsom "page turner" som omfavner et vidt spekter av temaer; geiter, selvskading, naturvern og sex, for å nevne noen. Boken veksler mellom flere historier med så kort mellomrom at man ikke rekker å bli lei noen av dem, men jeg syns ikke disse knyttes tilfredsstillende sammen til en helhet.

Krystle prøver på nytt. Denne gangen plukker Bell gulrota fra håndflata og gomler den stoisk i seg. Knask, knask, knask, knask. For en fin lyd. Krystle forestiller seg at hun kan spise sånn, med tenner sterke nok til å knuse hva som helst, en gulrot i en jafs, knask, knask, en gulrot på tvers og gjerne en til.

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Sommar i Thereses gate - roman" av Ronnie M.A.G. Larsen
  • "Følg meg - roman" av Nils Gullak Horvei