Gould's book of fish

a novel in twelve fish

Atlantic Books 2003 Heftet

Det var en gang, da verden fremdeles var ung, før fisken i havet og livet på jorda begynte å bli ødelagt, at en mann ved navn William Buelow Gould ble dømt til livsvarig fengsel i en av de mest fryktede straffekoloniene i det Britiske Imperiet. Der ble han beordret til å male en Fiskebok. En episk fortelling om Australia i det nittende århundre, og en fabel om vår egen tid.

Forlag Atlantic Books

Utgivelsesår 2003

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Australia

En raritet av en bok om fangen William Gould som sitter fanget i en straffekoloni og er satt til å male fisker. Stedet er fullt av vold og grusomheter med en rekke snåle figurer.
Boka er ujevn med passasjer som skummes, før det så tar seg opp med spenning. I tillegg blir det mange personer å forholde seg til, og når slutten kommer sitter man igjen som et spørsmålstegn.
En historie for spesielt interesserte.

Jeg er ikke sikker på hva denne egentlig handler om, hvor den bærer , eller hvorfor og hvordan forfatteren skrev denne, men det den er f*nden så fin!
Som om Mørkets Hjerte skulle blitt gjenfortalt av elskovsbarnet til Edgar Allan Poe og PG Wodehouse, høy på opium og absint, finfiltrert gjennom boksidene til Moby Dick.

It was a TURD. It was enormous. It might even be, reckoned I in awe, the largest pig turd on the planet that morning. Perhaps ever. It was most certainly an astounding sight, not easy to immediately reconcile with the idea of pig dung. How in that ruddy early winter morning light that steaming obelisk of crap glowed.

• "Biografens beretning" av A.S. Byatt
  • "Tatarenes ørken" av Dino Buzzati
  • "Reisen til Portugal" av José Saramago
  • "Der elva krummer seg" av V.S. Naipaul
  • "The amazing adventures of Kavalier and Clay - a novel" av Michael Chabon
  • "Edderkoppkvinnens kyss" av Manuel Puig
  • "Skaperens kart" av Emilio Calderón
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Caribou Island" av David Vann
  • "Elefantens reise" av José Saramago