Goethe dauer

fortellinger

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

I sine siste leveår var Thomas Bernhard (1931?1989) opptatt av å samle i én bok noen av de fortellingene han hadde skrevet, men ikke gitt ut i bokform. Det rakk han ikke. Men i 2011 kom endelig boken på tysk, og nå foreligger de fem fortellingene på norsk.

Boka har fått tittel etter den første fortellingen, «Goethe dauer», en hysterisk framstilling av den store Goethes (1749?1832) dødsleie, der det han er mest oppsatt på, er å få et besøk av Ludwig Wittgenstein (1889?1951).
Leseren møter den ironisk avklarte mesteren Thomas Bernhard, forfatteren som takler både de tragiske og de humoristiske situasjonene. Her er emner og motiver den interesserte Bernhard-leseren vil kjenne igjen: fra ensomhetskunnskapene i de tidligste bøkene til kjærlighetshatet mot Østerrike i de senere. En fantastisk anledning til å møte en myteomspunnet forfatter.
«Takket være oversetter Sverre Dahl er Thomas Bernhard blitt et forbilde for mange norske forfattere. Nå kommer Bernhards noveller ut i Gyldendals fornemme XS-serie.(...) Bernhards arsenal synes aldri å ta slutt. For ikke lenge siden kom den etterlatte boka Mine priser, og nå kommer en samling på fire noveller som opprinnelig ble publisert i 1982?1983. Disse historiene føyer seg uanstrengt inn i forfatterskapet, mettet som de er av glitrende satire, mørk humor og formidable overdrivelser.»Fredrik Wandrup, Dagbladet

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788205416918

EAN 9788205416918

Serie XS

Omtalt person Johann Wolfgang von Goethe Michel de Montaigne

Oslo er en kjedelig by og menneskene der er åndløse, fullstendig uinteressante, som muligens alle nordmenn, det er en erfaring jeg riktignok gjorde langt senere, etter at jeg kom så langt nord som på høyde med Murmansk. En hunderase som inntil i dag har vært helt ukjent i Sentral-Europa, den såkalte elghunden, ble jeg kjent med der, dessuten er maten dårlig og den norske kunstsmaken nederdrektig.

• "Selvopptatte memoarer" av Stendhal
  • "Sigmund Freuds søster" av Goce Smilevski
  • "Steinbygningen" av Asli Erdogan
  • "Kunsten og måten å nærme seg avdelingssjefen på for å be om lønnspålegg" av Georges Perec
  • "De døde" av Christian Kracht
  • "Forstyrrelse - roman" av Thomas Bernhard