Global økonomi, krise og politisk styring

av (forfatter), Helge Hveem (forfatter) og Bent Sofus Tranøy (forfatter).

Universitetsforlaget 2012 Heftet

Den aktuelle økonomiske krisen har skapt en ny situasjon i verdensøkonomien. Globaliseringen har på mange måter skapt en global økonomi. Samtidig har finanskriser og en forskyvning av vekstkraft understreket at globaliseringen er en sammensatt prosess. Global økonomi, krise og politisk styring tar for seg styringsutfordringene i den globale økonomien. Forfatterne viser at nasjonalstatens makt fortsatt er betydelig, men at også andre aktører - transnasjonale selskaper, nettverk av ideelle organisasjoner, forbrukere og fagforeninger - utøver, eller kan utøve, makt. Boka gir en grundig innføring i sentrale perspektiver og begreper innenfor internasjonal politisk økonomi. Den legger særlig vekt på å beskrive utviklingen i finanssystemet og på å belyse finanskriser. Den fører samtidig videre kapitlene om naturressurser, produksjon og fordeling fra forrige utgave. Global økonomi, krise og politisk styring er en oppdatert og revidert utgave av den populære innføringsboken i internasjonal politisk økonomi fra 2006, Økonomisk globalisering og politisk styring. Denne utgaven legger naturlig nok vekt på å beskrive utviklingen i finanssystemet og belyse finanskriser. Men den fører samtidig videre og oppdaterer kapitlene om naturressursene, produksjon og fordeling fra den forrige utgaven. Boken har en fyldig indeks og litteraturliste.

Forlag Universitetsforlaget

ISBN13 9788215019772

EAN 9788215019772

• "EU - mellomstatlig samarbeid og politisk system" av Tor Egil Førland
  • "Internasjonalt samarbeid og internasjonal organisasjon - en innføring" av Jon Hovi
  • "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Vente på Godot - en tragikomedie i to akter" av Samuel Beckett
  • "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir
  • "Frankenstein, eller Den moderne Promethevs" av Mary Wollstonecraft Shelley
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Imot kunsten - (notatbøkene)" av Tomas Espedal
  • "Gå, (eller Kunsten å leve et vilt og poetisk liv)" av Tomas Espedal