Gjenferdene i Breslau

av (forfatter) og Anne Walseng (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

Breslau, 1919. Det er en varm septemberdag, og på en av øyene i elva Odra gjør to studenter et makabert funn. Kriminalassistent Eberhard Mock kommer raskt til åstedet. Fire menn er grovt mishandlet og drept, og på åstedet er det også en beskjed fra morderen til Mock selv. Etterforskningen fører politiet ned i byens undergrunnsmiljøer, til okkulte sekter og til prostitusjonsringer for de rike. Politiet følger flere spor, men når Mock tror han snart vil avsløre morderen, trues han med å bli tatt av saken. Dette er den første boka om Eberhard Mock.

Det er en varm septemberdag i Breslau. Året er 1919. På en av øyene i elva Odra, som flyter gjennom byen, gjør to studenter et makabert funn. Kriminalassistent Eberhard Mock kommer raskt til åstedet. Fire menn kledd som sjøfolk er stablet sammen i en uhyggelig stilling, de er alle grovt mishandlet og drept, og på åstedet er det også en beskjed fra morderen. En beskjed til Mock selv. Etterforskningen fører politiet ned i byens undergrunnsmiljøer, til okkulte sekter og til prostitusjonsringer for de rike. Politiet følger flere spor, og når Mock tror han snart vil avsløre morderen, trues han med å bli tatt av saken. Kriminalassistent Eberhard Mock plages av nattlige mareritt, er lett depressiv, trøster seg med alkohol og dyrker rødhårede kvinner. Byen Breslau, på den tid tysk, er også fargerik og danner et originalt bakteppe. Dette bidrar til å gjøre denne serien på fire bøker enestående i krimsjangeren. Oversatt av Anne Walseng «Et stilfullt, intelligent og originalt tilskudd til krimlitteraturen.» Financial Times Neste bok i serien er Pesten i Breslau. Marek Krajewski (f. 1966) har tidligere undervist i gammelgresk og latin ved universitetet i Wroc?aw (Breslau). Etter suksessen med serien om Eberhard Mock skriver han på heltid. Serien har solgt nærmere 400 000 bøker i Polen og er i ferd med å bli utgitt mer enn 15 land.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241905667

EAN 9788241905667

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Polen

På min søken etter nye serier med bøker innen favoritt-segmentet historisk krim fant jeg på biblioteket denne ”Gjenferdene i Breslau" av Marek Krajewski. Det er den første av fire krimbøker med handling fra 1919 og utover i denne byen som den gang var tysk, men i dag er polsk og heter Wroclaw.

Det er jo et definisjonsspørsmål om man skal kalle dette historisk krim. Hovedpersonen Eberhard Mock er politimann, og jeg føler vel at slektskapet er størst med moderne politikrim, selv om tidskoloritten er tydelig nok. Ikke minst i den forstand at Mocks egne personlige anliggender tar stor plass. Spesielt i denne første boka, der hat til Mock også er en drivkraft for forbrytelsene.

Vil jeg så lese flere bøker i denne serien, eller anbefale den til andre? Med 20 sider igjen av boka hadde jeg svart tja. Da trodde jeg vi hadde fått løsningen, med en morder som hadde vært ukjent for leseren) fram til rett før avsløringen, hvilket var litt underlig. Men slutten var svært potent. Ikke for sarte sjeler - men det er ikke resten av boka heller – men overraskende, og fikk svaret på spørsmålet til å helle i retning av ja. Jeg tror kanskje disse bøkene er litt som kaffe; det smaker inne nødvendigvis så himla godt, men man blir hekta allikevel.

Boka passer best for lesere som har krim av Nesbø typen som sin ”hjemmebane” men som kan tenke seg noe som er litt annerledes i stedet for å lese enda en bok med handling fra nåtid.

Quid est enim novi hominem mor, cuius tota vita nihil aluid, quam ad morte iter est.

Er det noe merkelig når et menneske dør? Livet hans var jo ikke noe annet enn en vei mot døden.

Fiat coitus et pereat mundus. La det bli samleie selv om verden går under.
(Lett omskriving av et litt mer kjent ordspråk)

• "Verdens ende i Breslau" av Marek Krajewski
  • "Pesten i Breslau" av Marek Krajewski
  • "Creole Belle" av James Lee Burke
  • "Iskald glød" av M.J. McGrath
  • "Fryktindeksen" av Robert Harris
  • "Agent 6" av Tom Rob Smith
  • "Sunset-ekspressen" av James Lee Burke
  • "Skorpionbrosjen - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Terrakottahunden - en siciliansk kriminalroman" av Andrea Camilleri
  • "Sangen om Jolie Blon" av James Lee Burke