Gå inn i din tid

Thomas Hylland Eriksen i samtale med Dag Herbjørnsrud

av (forfatter) og Thomas Hylland Eriksen (forfatter).

Res publica 2019 Innbundet

Smarttelefoner, klima, innvandring, internett, lykke, overflod, globalisering - dette er bare noen av temaene sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen har debattert i norsk offentlighet de siste 30 årene.
I 2016 ble den da 54-årige professoren diagnostisert med en alvorlig kreftsykdom. Til tross for lange perioder med krevende behandling, er han mer aktiv enn på lenge. Hylland Eriksen er Norges mest omtalte akademiker, og han refereres daglig i norske medier.
I Gå inn i din tid samtaler han med sin tidligere student, idéhistoriker Dag Herbjørnsrud. Det siste året har de drøftet vår tids brennbare spørsmål på fem ulike steder som har betydd mye for Hylland Eriksen, før blikket vendes mot 2020-tallet.
Her får vi avslørende detaljer fra innsiden av den anarkistiske «Gateavisa»-redaksjonen. Og nye perspektiver på 22. juli, Facebook, olje, mangfold, rasisme og Oddvar Brå. Før samtalene vender seg mot Kina, klima og kunstig intelligens (AI). Hylland Eriksen forklarer også sin gradvise vandring fra anarkisme via Venstre og MDG til mer rødgrønn side. Samtalene utvikler seg i takt med vår omskiftelige samtid og synliggjør en rød tråd i Hylland Eriksens mangfoldige liv og virke.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999 2000-tallet

Omtalt sted Oslo

Omtalt person Thomas Hylland Eriksen

• "Det vi sier til hverandre - om tanke, tale og toleranse" av Henrik Syse
  • "2070 - alt du lurer på om klimakrisen, og hvordan vi kan komme oss forbi den" av Bjørn H. Samset
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "USA - en reise" av Geert Mak
  • "Erik Bye" av Asbjørn Bakke
  • "Døden er et slit" av Khaled Khalifa
  • "Verden på vippepunktet - hvor ille kan det bli?" av Dag O. Hessen
  • "År null - en fortelling om 1945" av Ian Buruma
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Dag Solstad - uskrevne memoarer" av Alf van der Hagen
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan