Det vi sier til hverandre

om tanke, tale og toleranse

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202496753

EAN 9788202496753

En viktig bok. Ikke så stor, men dermed mer lesverdig for flere.
Ytringsfriheten er ønsket av de fleste, men hva skal man tolerere av ytringer?
Henrik Syse plasserer boka i konteksten etter de grusomme terrorhandlingene i Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya. I vår tid er ytringsfriheten oftere truet, på grunn av hat fra ulike grupper. Men kanskje også fordi vi ønsker ytringsfrihet for oss selv, men ikke nødvendigvis for alle andre. Hvor går grensen? I lys av valget av Trump kommer også spørsmålene om "hvem eier sannheten"? Og bør ikke hensynet til andre mennesker også veie tungt opp mot hvor stor ytringsfrihet mennesker skal ha?
Spørsmålene er mange, men Henrik Syse ender opp i en slags mellomposisjon der det samtidig er viktig å opprettholde ytringsfriheten og ytringsretten, men samtidig at man viser respekt og ydmykhet og hensyn overfor de som er betydningsfullt for andre mennesker.
Dette er nok mer en debattbok enn bok med de store svarene. Og slik må det også være, tenker jeg. Men det er mange tips til ytterligere lesning for dem som ønsker det.

Fin lettlest bok, burde kanskje vært obligatorisk på barne eller ungdomskolen.

Etter å ha studert ved siden av full jobb i flere år, håper jeg å ha mer tid til å lese igjen. Jeg leser både faglitteratur og skjønnlitteratur. I tillegg leser jeg en del i jobben som ikke kommer med her.

• "På stedet løp - konkurransens paradokser" av Dag O. Hessen
  • "501 store forfattere" av Julian Patrick
  • "Og fremdeles står trærne i Wienerwald" av Elisabeth Åsbrink
  • "Verdens fineste julefortellinger" av Anne B. Bull-Gundersen
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Sva marga - følg din vei" av Arne Næss
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Erik Bye" av Asbjørn Bakke
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands
  • "Hundeparken - roman" av Sofi Oksanen
  • "Madonna i pels" av Sabahattin Ali