USA

en reise

av (forfatter) og Egil Rasmussen (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202393106

EAN 9788202393106

Omtalt sted USA

Jeg har på mange måter fått en ny "venn" i Geert Mak. Først mursteinen "Europa", så rundturen i Steinbecks hjulspor. Her handler det om sistnevnte.

Det er greit å utbasunere sitt antiforhold til storebror på den andre siden av havet, men man bør vite hvorfor. I de 50 årene som har gått siden Steinbeck foretok sin tur med Charley, har det USA vi lærte å kjenne blitt en fattig overvektig fetter. Mak beskriver dette på en utmerket måte. Riktignok kan det aldri bli lystig lesning...

I framtida blir det nye supermakter å irritere seg over - USA har mer enn nok med problemene på eget kontinent.

Så god som forventet. Les mer om hva jeg synes på bloggen min. Link til innlegget

Geert Mak er komme til Great Plains, Tower City, Nord-Dakota:

«Et stykke videre, i Tower City, ligger det en ny diner ved veien, den eneste i mils omkrets. Fem menn i rutete skjorter sitter med hver sin digre omelett med
hashbrowns — rusty kaller de det her - husets spesialitet. De spiser med gaffelen, med en voldsom intensitet, venstrehanden hviler ut på fanget, stor og full træler.
Det skjer ikke mye her, selv bøtene som dommeren har delt ut denne uken,
står utførlig nevnt i avisen: Evan Luhr 10 dollar for å ha kjørt for fort, Gary
Scott 25 dollar for å ha kjørt på rødt lys, Harry Blozonski 250 dollar for å ha kjørt i beruset tilstand. Dette er ensomhetens Amerika. Tretti av de femti amerikanske statene har færre innbyggere enn Danmark. Befolkningstettheten i
europeiske land som England og Tyskland er i størrelsesorden 250 innbyggere
per kilometer, i Amerika er gjennomsnittet 33. Dessuten bor fire femtedeler av amerikanerne i en by eller en suburb. Det som blir igjen, er dette her.
Tomt land. «

• "Frank Aarebrot - hele Norges professor" av Liv Skotheim
  • "Gå inn i din tid - Thomas Hylland Eriksen i samtale med Dag Herbjørnsrud" av Dag Herbjørnsrud
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Store forventninger - på sporet av den europeiske drømmen" av Geert Mak
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "Meningen med livet" av Einar Duenger Bøhn
  • "Opprør mot tyngdeloven - 50 essays om globalisering" av Carsten Jensen
  • "Angela Merkel - et europeisk drama" av Ingrid Brekke
  • "Demokratiets svanesang - politikk som svikter og vennskap som tar slutt" av Anne Applebaum
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "1947 - da vår verden ble til" av Elisabeth Åsbrink