Døden er et slit

av (forfatter) og Oda M. Winsnes (oversetter).

Pax 2020 Innbundet

Gamle Abdel Latif dør fredfullt på et sykehus i Damaskus. Før han dør forteller han sønnen Bolbol sitt aller siste ønske: Å bli begravet på familiens gravlund i forfedrenes landsby Anabiya i Aleppo-regionen. Selv om Abdel Latif ikke har vært den ideelle far og Bolbols forhold til søsknene er anstrengt, bestemmer han seg for å overtale den eldre broren Hussein og søsteren Fatima til å bli med og frakte farens kropp til Anabiya, en totimers kjøretur fra Damaskus. Men landet er en krigssone. Barndommens landskap er nå forvandlet til en labyrint av livsfarlige og uforutsigbare væpnede styrker som kjemper mot hverandre. Søsknenes avgjørelse om å sette forskjellene seg imellom til side og realisere farens siste ønske, eskalerer til en kamp på liv og død. Syria er ikke lenger et blivende sted for helter, og prøvelsene familien utsettes for underveis på reisen, mens de blir kidnappet og forhørt og fengslet, viser seg å få enorme konsekvenser for dem alle.

Forlag Pax

Omtalt sted Syria

Å dø er en ensom affære, men de som står igjen, blir overlesset med forpliktelser.

• "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Med mord i blikket" av Matti Rönkä
  • "Der savannen ender - roman" av Gunnar Kopperud