Fortellekunst

håndbok i litterære teknikker

av (forfatter).

Tiden 2011 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.68 (22 terningkast.)

85 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Bokdetaljer

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2011

Format Heftet

ISBN13 9788210051449

EAN 9788210051449

Språk Bokmål

Sider 112

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 14 6 1 0 0

Bokomtaler

Håndboken er som det står på omslaget: "en lettfattelig og begeistret innføring i romanskriving.". Jeg har ingen planer om å skrive romaner. Men jeg håper at mitt kompetansenivå som leser er hevet et hakk etter å ha lest den. Mer om hva den inneholder mv har jeg skrevet om i dette innlegget.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Har lest denne to ganger;) en interessant liten bok!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Hvis en person har all tid i verden på å fatte avgjørelse, kan rasjonalitet, argumentasjon eller vikarierende motiver påvirke valget. Men hvis personen er nødt til å bestemme seg hurtig, trer hans eller hennes sanne vesen tydeligere frem.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

I den sosialrealistiske 1800-tallslitteraturen ender det som regel med bryllup eller død. Helst begge deler.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Dyktig bruk av fortellingens mekanismer er nesten alltid et spørsmål om variasjon.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Mekanismer er ikke lover. De er ikke engang regler. De er vesenstrekk ved fortellekunsten som man som forfatter kan velge å a) avvise, b) plagiere, eller c) - som Per Petterson - lære seg å beherske.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Eksposisjonen behøver på ingen måte legges fullstendig ut i begynnelsen. Den kan med hell spres ut over hele fortellingen. Eksposisjonen bør i seg selv også ha et progressivt mønster, og den bør brukes med omhu. Det er ingen grunn til å ta med opplysninger om noe leseren enkelt kan forvente eller innse at har skjedd. Dessuten er det alltid mye mer interessevekkende å ‘holde informasjon tilbake’ enn å blottstille den. De fleste lesere har langt høyere toleranseterskel for ting de ikke forstår i en fortelling, enn for ting de føler de blir forklart. Eller enda verre: får forklart flere ganger. Har man nevnt at en bil er lyseblå, så behøver det ikke gjentas. Et viktig prinsipp er å tenke ‘på’ leseren, ikke ‘for’ leseren. Ikke glem at lesere kan lese.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket

Bøkene fra nettkurset Kreativ skriving, som kan brukes til å bli en bedre skribent.


Godt sagt! (3) Varsle Svar

Faglitteratur som eg har lese i 2012


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "How Fiction Works" av James Wood
  • "Mot til å skrive - 100 råd til deg som vil skrive skjønnlitterært" av Berit Anna Hoff
  • "Arne Næss - et liv" av Truls Gjefsen
  • "Amerikanske tilstander" av Henrik H. Langeland
  • "Prosadikt" av Charles Baudelaire
  • "Skrivehistorier" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Eg treng tid til å sakna deg - dikt" av Charlotte Riise
  • "Fryd og fare - essay om diktning og eksistens" av Vigdis Hjorth
  • "Jeg er ikke ironisk - samtaler med Dag Solstad" av Jan Harald Landro
  • "Om kunsten å lese og skrive" av Olof Lagercrantz
  • "Brev til en ung forfatter" av Mario Vargas Llosa
Alle bokanbefalinger for dette verket