Amerikanske tilstander

av (forfatter), John Erik Riley (forfatter) og Mattis Øybø (forfatter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Boken inneholder intervjuer med tretten utvalgte amerikanske nålevende forfattere og deres bidrag til amerikansk prosa i perioden 1960 og fram til i dag. Forfatterne som er intervjuet er: Richard Powers, Don DeLillo, David F. Wallace, Joan Didion, Tom Wolfe, Jonathan Franzen, George Saunders, Lorrie Moore, William T. Vollmann, Chuck Palahniuk, Bret Easton Ellis, Cynthia Ozick og Dave Eggers. Boken inneholder også fire noveller av Chuck Palahniuk, George Saunders, Lorrie Moore og William T. Vollmann. Med bibliografi.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205380233

EAN 9788205380233

Omtalt sted USA

WTV: Det minner meg om en gammel vits. En mann reiser til Moskva og blir vist rundt i byen. Til slutt spør han turguiden: Kamerat, du sa at dere har utradert fattigdom, at alle i landet er lykkelige, og at alle kan lese. Men når jeg går rundt i byen, ser jeg mennesker som er fattige og ulykkelige, og folk som ikke kan lese. De er overalt. Til slutt svarer guiden: Du burde spasere litt mindre og lese flere aviser. Det er omtrent det president Bush sier i dag.
(Fra Rileys intervju med William T. Vollmann, 2005)

Vi kommer aldri til å kaste en regjering eller styrte et regime eller noe som helst. Vi kommer aldri til å skape en verden som gjør oss lykkelige, og hvis vi gjorde det, mot alle odds, så ville vi raskt funnet noe som gjorde oss missfornøyde likevel.

Hva synes du om Brad Pitt i rollen som Tyler Durden?

Jeg møtte Brad Pitt en gang på settet under opptakene til Fight Club-filmen. Tyler Durden-karakteren har jo barbert av seg mye av håret i filmen, og jeg hadde lovet et par av venninnene mine å ta med meg noen av Brad Pitts lyse lokker hjem til dem. Men det fikk jeg ikke anledning til, så jeg klippet i stedet litt hår av en golden retriever.

(Fra Langeland og Rileys intervju med Chuck Palahniuk, 2005)

I Infinte Jest er alle avhengige av noe: alkohol, dop, kunst, ironi, kunnskap, pengespill, forfengelighet, shopping. Og de fleste er innom et eller annet tolvtrinnsprogram. Og de færreste klarer å komme seg videre.

(Riley i intervjuet med David Foster Wallace)