For alt jeg vet

Aschehoug 2000 Innbundet

En kvinne ankommer en øy. Hun har mistet både passet og minnet om hvem hun er. Hun har kommet bort fra dem hun har reist sammen med og vet ikke om hun er turist, observatør eller bindeledd. Har hun kommet til et punkt der det ikke lenger er viktig å ha en fast identitet og et mål med alt. Hvilke konsekvenser får det at hun ikke kjenner reglene og kodene hun må forholde seg til? Kanskje er det et spørsmål om å huske?

En kvinne ankommer en øy. Hun husker ikke hvem hun er eller hvor hun kommer fra; eiendeler og pass er blitt borte, og hun drar ikke kjensel på noen i reisefølget. Det gir henne en uventet følelse av frihet å ikke vite . for eksempel hva øya heter, eller hvorfor hun er der. Når hun ikke har en fast identitet å spille opp til, trenger hun ikke legge krefter i å bli sett, og slik får hun mer overskudd til å se. Hun gir seg selv navnet Jas, og full av glede lar hun seg føre med på en reise innover på øya. Hun tar alt som det kommer, og ingenting for gitt . til og med det som skjer stiller hun spørsmålstegn ved; om det er drøm eller virkelighet, og om det i tilfelle er hun eller en annen som drømmer det. Det hun opplever danner grunnlag for nye ideer, mens gamle tankemåter ryddes til side når de ikke kan bekreftes av det hun ser og erfarer. Øya hun er kommet til, styres imidlertid av motsatte prinsipper: Der holdes visse ideer i hevd for enhver pris, og det får konsekvenser å ikke kjenne reglene og kodene hun må forholde seg til.
For alt jeg vet både oppsummerer og viderefører Kari Bøges forfatterskap. Med sitt dypt sanselige og klare språk er denne romanen på sporet av noe helt nytt.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203183089