Folkeskribenten Rudolf Muus og hans forleggere

Bladkompaniet 1995 Heftet

Folkeskribenten Rudolf Muus (1862-1935) var en av de mest populære og produktive forfattere i norsk forlagshistorie. Knudsen har brukt ni år på å snuse opp og samle opplysninger til denne boken. Resultatet er blitt en bibliografi, samt en populært skrevet biografi. I tillegg gir boken opplysninger om de små forlagene som utga Muus' bøker.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 1995

Serie Bladkompaniets folkelesningsbibliotek

Omtalt person Rudolf Muus

Knudsen har gjort et fint arbeid med puslespillbiter av kilder. Dette var før digitalisering også, så det var mye jobb med annonser og firmaanmeldelser og -slettinger. Morsomt nok har Knudsen, som skriver om folkeskribenter, en henvisning til at boka hans blir en "åpenbar salgsflopp" (eller noe i den duren), men at utgiveren (Bladkompaniet) sine salgstopper finansierer det hele.

Nå er ikke boka den best skrevne, i den forstand at det er en fortelling, men som dokumentasjon er det ikke så reint lite interessant.

• "Nostalgisk ordbok" av Petter Wilhelm Schjerven
  • "Sirkelens ende" av Tom Egeland