Første verdenskrig

en kort historie

av (forfatter) og Harald Henmo (oversetter).

Gyldendal 2014 Heftet

I denne boken gir forfatteren et oversiktsbilde over første verdenskrig. Boken innledes med årsakene til utbruddet, fortsetter med en skildring av hendelsene i årene 1914 til 1918, og avslutter med etterspillet. Med kart og register.

En klassiker for alle historieinteresserte!

Første verdenskrig var den altoverskyggende katastrofen som la føringer for alle hendelser videre i århundret. Ti millioner mennesker mistet livet, fire imperier gikk til grunne, selv seierherrenes imperier ble påført tunge slag.
Krigens veldige omfang og politiske kompleksitet har oppmuntret historikere til å skrive tilsvarende omfangsrike og komplekse bøker. Nå har Norman Stone utført kunststykket å skrive briljant, konsis historie. På knappe to hundre sider serverer han et intelligent destillat av all sin kunnskap om betydningen av krigen. En klassiker for alle historieinteresserte!

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205467231

EAN 9788205467231

Serie Gyldendal pocket

Omtalt tid 1914-1918

• "Vekten av skyld - krigsminner i Tyskland og Japan" av Ian Buruma
  • "Ung gigant - Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig" av Jon Hustad
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Gjerningsmenn - hvordan helt vanlige mennesker blir massemordere" av Harald Welzer
  • "Jernteppet - undertrykkelsen av Øst-Europa 1944-1956" av Anne Applebaum
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg
  • "Den store krigen" av Nils Arne Sørensen
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng
  • "Havlandet - historia om hava som skapte Noreg" av Per Anders Todal
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet