Jernteppet

undertrykkelsen av Øst-Europa 1944-1956

av (forfatter) og Rune Rogndokken Moen (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Da den andre verdenskrig tok slutt fikk Sovjetunionen plutselig og uventet kontroll over et enormt territorium i Øst-Europa. Jernteppet viser hvordan Stalin og hans hemmelige politi satte seg fore å tvinge en rekke radikalt forskjellige land inn i de strenge rammene til ett politisk og moralsk system: kommunismen.

Boken skildrer hvordan samfunnsinstitusjoner systematisk ble plukket fra hverandre, hvordan regimer ble bygget opp i deres sted, og hvordan dagliglivet etter hvert gikk sin gang. Ved å dra veksel på nyåpnede østeuropeiske arkiver, intervjuer og personlige beretninger løfter Anne Applebaum frem gripende historier - fra mennesker som forgjeves forsøkte å gjøre motstand, til de som valgte å tilpasse seg et diktatorisk styresett som holdt dem fanget i sitt jerngrep.

Utgivelsesår 2013

• "Vekten av skyld - krigsminner i Tyskland og Japan" av Ian Buruma
  • "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Rød sult - Stalins krig mot Ukraina" av Anne Applebaum
  • "Første verdenskrig - en kort historie" av Norman Stone
  • "Barn, lov meg at du skyter deg - vanlige tyskeres undergang i 1945" av Florian Huber
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Helvete brøt løs - verden i krig 1939-1945" av Max Hastings
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor