Rød sult

Stalins krig mot Ukraina

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Anne Appelbaum, forfatter av internasjonale bestselgere som Gulag og Jernteppet, forteller i denne boken den rystende fortellingen om en av Stalins største forbrytelser, som gir ubehagelige resonanser i dagens Europa.

I 1929 startet Stalin kollektiviseringen av landbruket - i praksis en ny revolusjon. Politikken tvang millioner av bønder fra gårdene over til store landbrukskollektiv. Resultatet ble den mest dødelige hungersnød i europeisk historie. Mellom 1931 og 1933 sultet minst fem millioner mennesker i hjel. Men i stedet for å sende hjelp, benyttet sovjetstaten katastrofen til å kvitte seg med et politisk problem. Anne Applebaum hevder at mer enn tre millioner av de døde var ukrainere som ikke var tilfeldige ofre for en dårlig politikk, men at staten hadde som bevisst politikk å drepe dem.

Applebaum beviser hva man lenge har hatt mistanke om: Etter en rekke opprør i provinsen, satte Stalin seg fore å ødelegge ukrainsk landbruk. Kreml lukket republikkens grenser og tok kontroll over all tilgang på mat. Sulten satte raskt inn, og folk spiste hva som helst: gress, trebark, hunder, lik. I enkelte tilfeller drepte de hverandre for å få noe å spise. Rød sult skildrer, nådeløst og presist, vanlige menneskers kamp for å overleve ekstraordinær ondskap.

I disse dager har Russland, Sovjetunionens arvtaker, nok en gang blikket rettet mot ukrainsk selvstendighet. Applebaums besettende fortelling gjenoppvekker en av de verste forbrytelsene i det tjuende århundre, og viser hvordan den peker frem mot nye trusler i det tjueførste.

ISBN13 9788202580957

EAN 9788202580957

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Ukraina Sovjetunionen

Omtalt person Josef Stalin

Tildelt litteraturpris Rosettaprisen 2019

En av de absolutt beste sakprosa-bøkene jeg har lest de siste årene. Jeg er vel kjent med Ukraina's historie gjennom -20 og 30-tallet, da jeg har en stor interesse for Russland, Ukraina og Sovjetunionen, uvisst av hvilken grunn. Men her var det likevel en hel del som var nytt for meg. Enkeltmenneskers historier, dokumenterte hendelser, levende beskrivelser uten at de blir sentimentale.....Anne Applebaum er uhyrlig god i sin skriving, research og kildebruk. Slik hun har bevist tidligere, med "Jernteppet" og "Gulag". "Rød sult" er en av de bøkene som gjør at en har lyst til å lese enda mer, kanskje av andre forfattere, om Ukraina, som ikke nødvendigvis handler om uhyrlighetene som har skjedd.

• "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Jernteppet - undertrykkelsen av Øst-Europa 1944-1956" av Anne Applebaum
  • "År null - en fortelling om 1945" av Ian Buruma
  • "Maos rike - en lidelseshistorie" av Torbjørn Færøvik
  • "Hvitekrist - om Olav Haraldsson og hans tid" av Tore Skeie
  • "Svik 1938" av Kjell Westö
  • "Europa - en reise gjennom det 20. århundret" av Geert Mak
  • "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" av Vetle Lid Larssen
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Berlin - nederlaget 1945" av Antony Beevor
  • "Historien" av Elsa Morante