Romerrikets historie

republikkens vekst og fall

Dreyers forlag 2014 Innbundet

Dette er en allmenn historie om romerne og den romerske republikken. Den er skrevet på norsk for vanlige og uvanlige nordmenn, i vissheten om at antikkens Roma også er en del av vår felles europeiske bakgrunn og at romerne også er våre forgjengere, som har vært med å forme hvem vi er, hvordan vi snakker og hvordan vårt norske samfunn er skrudd sammen.

Denne boka tar for seg forhistorien, mytene om Romas grunnleggelse, om hvordan byen vokste til sentrum i et svært rike og til slutt hvordan republikkens endte i motsetninger, vold og borgerkrig, og med innføringen av et keiserdømme. Boka beskriver hvordan samfunnet endret seg i takt med ekspansjonen og hva som muliggjorde at den vesle bystaten på Tiberens bredder kunne ekspandere til et verdensrike. Den tar dessuten for seg noen av personlighetene og anekdotene som står ekstra ut i denne delen av historien, og viser hvordan romerne er godt gjenkjennelige, men også temmelig fremmede for oss i dagens Norge. Jon Iddeng vil følge opp denne historien om republikkens vekst og fall med et bindom romersk keisertid.

Forlag Dreyers forlag

• "Osvald - storsabotøren Asbjørn Sunde" av Morten Conradi
  • "Dynasti - huset Cæsars vekst og fall" av Tom Holland
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Antikken - Hellas og Roma, fra bystat til imperium" av Knut Ødegård
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Oppdagelsen av Babylon" av Rannfrid Thelle
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Det usynlige universet - verdensrommets mørke hemmeligheter" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn