Far og Sachsenhausen

Liv forlag 2016 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Dette er fortellingen om Steff Kinge og årene som krigsfange i Sachsenhausen. Den handler om brutalitet, sykdom og nedverdigelse, men også det sterke vennskapet mellom fangene. Og det som er med på å holde ham oppe, er brevene fra Mia. Håpet om at hun vil vente på ham, til han en dag kommer tilbake.
Karin Kinge Lindboe (f. 1947) har gitt ut en rekke bøker for barn og ungdom. Hun debuterte med .Mormors hjerte" i 1992, og i 2011 mottok hun kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok. Boken som kommer våren 2016 er forfatterens mest personlige, og tar utgangspunkt i hennes egen fars oppevelser som krigsfange under 2. verdenskrig.

Forlag Liv forlag

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Steff Kinge

Karin Kinge Lindboe "Far og Sachsenhausen"

Dette er fortellingen om Steff Kinge og årene hans som krigsfange i Sachsenhausen. Den handler om brutalitet, sykdom og nedverdigelse, men også det sterke vennskapet mellom fangene. Og det som er med på å holde ham oppe, er brevene fra Mia. Håpet om at hun vil vente på ham, til han en dag kommer tilbake. Boken som kom våren 2016 er forfatterens mest personlige, og tar utgangspunkt i hennes egen fars opplevelser som krigsfange under 2. verdenskrig.

Denne boka har forfatteren skrevet basert på hennes egen far, Steff Kinge, og hans fortellinger fra krigen som et tidsvitne. Her får vi høre om farens liv før krigen og frem til han blir tatt av tyskerne og reisen fra Norge til fangeleiren han ble plassert i Tyskland. Om hans opphold der i over to år før han ble fri mann og kom hjem til Norge og giftet seg med sin elskede. Vi får vite hvordan de ble behandlet under fangenskapet.
Dette er en vakker lita bok, til tross for dens både rystende og rørende historie. Vil du lese ei bok basert på et tidsvitne fra krigen, anbefaler jeg denne. Dette er historier vi aldri må glemme, og det er bra at de er blitt fortalt og skrevet ned. Boka har et greit og enkelt språk, uten for mye detaljer som mange bøker fra krigen kan ha. Kort oppsummert: en sterk, gripende og rørende historie.
Boka er lånt på biblioteket
Terningkast 4+

Her er min omtale av Far og Sachsenhausen. Linken fører til min bokblogg.

• "Det som sies høyt" av May Sissel Vadla
  • "Stemmer fra Israel - prosa" av Finn Iunker
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman
  • "De du ikke kjenner - roman" av Hedda Tollefsrud
  • "Unge  tidsvitner - jødiske barn og unge på flukt fra det norske Holocaust" av Birgit H. Rimstad
  • "Et blått sjal av bly - roman" av Kjell Erling Bardal
  • "Sauebonden Heida" av Steinunn Sigurdardottir