Hundreogtretten

Cappelen Damm 2023 Innbundet

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788202724498

EAN 9788202724498

Irene og Peder møtes som unge og har en romanse, men livet kommer mellom dem og det går 10 år før de møtes igjen. 10 år hvor Irene har bodd i Paris sammen med Olivier, men ikke fått barn og har flyttet tilbake til Norge. Peder har truffet Eva, blitt gift, har fått to sønner, Iver og Sondre, og har blitt skilt.

Peder og Irene møtes igjen og det tar ikke lang tid før Irene flytter inn i den gamle, kalde, trekkfulle og sjarmerende trevillaen, Peders barndomshjem og ikke lenge etter kommer lille Eira til verden.

Men livet skjer som man sier i dag og det aller frykteligste hender mens de er på en hyttetur. Peder straffer seg selv, som lege burde han sett at noe var galt med Eira og ikke avfeid Irenes engstelse med at hun var overbeskyttende. Irene går inn i en døs der alt handler om å overleve fra dag til dag og da Peder nok en gang drar på oppdrag for Leger uten grenser bryr hun seg ikke stort om det.

Herremin for en bok! 270 sider som gikk rett under huden på meg! Tårene trillet mot slutten og jeg kjenner at jeg håper virkelig at det ordner seg for Peder og Irene og guttene - for det fortjener de!

«Hundreogtretten» av Gøril Emilie Hellen
– Leseeksemplar

Vi møter Irene, Peder, og deres tre barn. Peder jobber for leger uten grenser, og nå har han takket ja til et engasjement i Mosambik, uten å diskutere det med Irene på forhånd. Før han drar, skjer det tragiske – det yngste barnet deres dør. Nå må de ta stilling til organdonasjon. For Peder er det ingen tvil om hva som er riktig å gjøre.

Dette er en sterk roman som jeg gjerne anbefaler. Temaet er relasjoner, grenser og tap, og det å kjenne på sorg. Peder er en person med sterke meninger, mens Irene blir satt litt i skyggen.

Du kan lese hele anmeldelsen på nettsiden min. Den er basert på min personlige mening, og jeg tjener ikke penger på den. Jeg er heller ikke knyttet til noen forlag. Du kommer direkte til artikkelen på linken under.

Les hele anmeldelsen her

• "Kjærlighet i endetid - roman fra antropocens slutt" av Jon Ewo